عزم ایران، روسیه و ترکیه برای مبارزه با تروریسم

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای گفت و گو با حسن روحانی همتای ایرانی اش و همچنین دیدار با الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان به تهران سفر کرد. این سفر یک روز پس از مذاکرات صلح سوریه در شهر ‌آستانه در قزاقستان انجام گرفت. سفر پوتین به تهران در حالی صورت گرفت که مسکو از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خودداری از تایید توافقنامه هسته ای با ایران منعقد شده در سال دو هزار و پانزده به شدت انتقاد کرده است.

سه هفته پیش رئیس مجلس ایران به روسیه سفر کرد. آخرین سفر ولادیمیر پوتین به ایران به نوامبر سال دو هزار و پانزده باز می گردد. این سفر سه ماه پس از عقد توافقنامه هسته ای ایران انجام گرفت و از این رو سفری نمادین بود. این بار نیز زمان سفر پوتین به ایران اتفاقی تعیین نشده است. این سفر پس از اعلام تصمیم تشدید تحریم ها علیه روسیه و ایران از سوی خزانه داری آمریکا انجام گرفته است.

خزانه داری آمریکا، ایران و روسیه را رقبای این کشور توصیف کرده است. ولادیمیر پوتین همچنان مدافع توافقنامه هسته ای ایران است و از اظهارات دونالد ترامپ علیه این توافقنامه چند جانبه انتقاد می کند. این سفر از جنبه های اقتصادی مهمی نیز برخوردار است چرا که ایران و روسیه در ابعاد مختلف به ویژه در زمینه انرژی ارتباط عمیقی دارند. مسکو از تحریم های تقریبا ده ساله اروپایی ها برای تجارت با جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد. فاز جدید گسترش تاسیسات هسته ای بوشهر روز سه شنبه آغاز شد.گسترش این مرکز هسته ای به یک شرکت روس واگذار شده است.

اصلی ترین دلیل این ملاقات بحث در خصوص مسئله سوریه بوده است. روسای ستاد مشترک ارتش دو کشور از چند ماه پیش با یکدیگر در ارتباط هستند و رسانه های ایرانی به طور گسترده ای به این مسئله پرداخته اند. می دانیم که مسکو و تهران از ابتدای جنگ در سوریه مواضع مشترکی اتخاذ کرده اند و هر دو کشور  از حفظ بشار اسد در راس قدرت  دفاع می کنند.

از نظر ایرانی ها سوریه تنها کشور عربی بود که در جریان جنگ ایران و عراق در سال های هشتاد از ایران حمایت می کرد. ایران و روسیه در صحنه سوریه با یکدیگر متحد شده اند. روسیه سال گذشته برای حملات هوایی در سوریه از پایگاه هوایی در خاک ایران استفاده کرد.

دو کشور در مذاکرات آستانه با هدف حل جنگ در سوریه با ترکیه گفت و گو کرده اند. این مذاکرات دیروز توسط سه هیات اعزامی از این سه کشور در قزاقستان ادامه یافت. ایران، روسیه و ترکیه در بیانیه پایانی مذاکرات آستانه اعلام کردند، جنگ در سوریه بدون توسل به راهکار نظامی و البته توسل به راهکار سیاسی پایان نخواهد گرفت.

این سه کشور خواستار ادامه ایجاد مناطق عاری از جنگ در برخی قسمت های سوریه شدند. این حرکت نشان می دهد که سه کشور در جنگ سوریه دخیل هستند و تنها صدای واحد و متحد در برابر آمریکا قلمداد می شوند.