فرار مغزها در پی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

 هرچند انگلیس همچنان عضو اتحادیه اروپا است، اما با توجه به موعد جدایی آن در بهار سال 2019 از این اتحادیه، بسیاری از شهروندان با مهارت و متخصص اروپایی که هم‌اکنون در انگلیس به سر می‌برند، به فکر آینده خود بیافتند؛ هم‌اکنون حدود سه میلیون شهروند اروپایی در انگلیس به سر می‌برند.

ماه پیش بود که ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس گفت که حفظ حقوق شهروندان اروپایی یک اولویت است و یک توافق با اتحادیه اروپا در این خصوص مورد مذاکره قرار دارد. با این حال، دولت تراز می از اینکه به صورت یکجانبه حقوق شهروندان اروپایی را تضمین کند، خودداری می‌کند.

جاناتان پورتس، استاد اقتصاد کینگز کالج لندن در این باره می‌گوید: «انگلیس به‌طور روزافزونی برای افراد دارای تخصص و مهارت‌های بالا و همچنین مهارت‌های پایین، جذابیت کمتری دارد. در اینجا یک تأثیر روانشناختی وجود دارد که مردم آن را احساس می‌کنند. آن‌ها این مسئله را به عنوان یک نماد منفی در نظر می‌گیرند و درباره آینده احساس عدم اطمینان وجود دارد. (امری) که باعث می‌شود افرادی که در انگلیس به سر می‌برند، بازگشت به اروپا را جذابتر ببینند».

آمار دقیقی از اینکه چه تعداد از اروپایی‌ها از زمان برگزاری همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، این کشور را ترک کرده‌اند وجود ندارد.

با این حال، یک نظرسنجی جدید از شهروندان اروپایی ساکن در انگلیس نشان می‌دهد که 56 درصد افراد دارای تخصص و مهارت بالا اعلام کرده‌اند که خیلی محتمل و کاملا محتمل است که پیش از معلوم شدن نتیجه مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، این کشور را ترک کنند.

بانک انگلیس (بانک مرکزی انگلیس) هم تخمین می‌زند که حدود 75 هزار فرصت شغلی مرتبط با خدمات مالی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، از دست برود.

با توجه به این نتایج و ارقام، شرکت‌ها و کشورهای اروپایی، خروج انگلیس را به عنوان فرصتی برای جذب نیروی کار تحصیل‌کرده و به خوبی آموزش‌دیده می‌بینند.

انتظار می‌رود که فرانکفورت، پایتخت مالی آلمان یکی از بزرگترین منتفعان این ماجرا باشد. این شهر خود را آماده پذیرش حدود 10 شغل جدید در بخش خدمات مالی می‌کند - که برابر با رشدی 15 درصدی در مشاغل این بخش در این شهر است.