به گزارش فارس به نقل از "خانه شفافسازی اطلاعات"، "نیوت گینگریچ"، کاندیدای احتمالی جمهوریخواهان در انتخابات ریاستجمهوری ۲۰۱۲ در مصاحبه با یک خبرنگار مدعی شد که اگر به قدرت برسد، در اولین روز کاری خود سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی را از تلآویو به قدس اشغالی منتقل خواهد کرد.

بنابراین گزارش، خبرنگار از گین‌گریچ می‌پرسد که آیا با این اقدام نگران واکنش کشورهای عربی و تیره شدن روابط آنان با آمریکا نیستید؟

کاندیدای احتمالی جمهوری‌خواهان در پاسخ می‌گوید: سعودی‌ها و اماراتی‌ها روابط خود را با آمریکا تیره نخواهند کرد. آنها بیشتر از آن می‌ترسند که خواهند دست به چنین اقدامی بزنند. آنها همچنین در شرایط کنونی سخت از ایران می‌هراسند. اگر آنها می‌خواهند نفرت خود را از اسرائیل به ما ثابت کنند، من به آنها خواهم گفت که خوب ثابت کنید! این از نظر من ارزشی ندارد!

از سال ۱۹۶۷ تاکنون هیچ رئیس‌جمهوری در آمریکا جرات آن را نیافته است که سفارت کشورش در فلسطین اشغالی را از تل‌آویو به قدس شریف منتقل کند. سه رئیس‌جمهور اخیر آمریکا یعنی کلینتون، بوش و اوباما نیز همواره به تیم امنیت ملی خود هشدار داده‌اند که از انتقال سفارت به بیت‌المقدس اشغالی جلوگیری کنند. این امر طبعا ناشی از هراس غرب و به ویژه ایالات متحده از واکنش جهان اسلام نسبت به چنین اقدامی بوده است.

بدیهی است که سخنان گینگریچ شبیه به یک بلوف به نظر میرسد تا واقعیت. وی پیشتر نیز بلوفهایی را در رابطه با آنچه طرحهایش برای حمله نظامی به ایران خوانده است، زده بود.