اظهارات تند ترامپ علیه کره شمالی در ژاپن

 دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا امروز یکشنبه پس از ورود به ژاپن در آغاز سفر آسیایی اش تاکید کرد: آمریکا و متحدانش آماده دفاع از آزادی هستند و هیچ دیکتاتوری نباید عزم و اراده ایالات متحده را دست کم بگیرد.

ترامپ سفر 12 روزه خود به کشورهای آسیایی را در شرایطی آغاز کرده است که قصد دارد یک جبهه متحد با ژاپن علیه برنامه های موشکی و هسته‌ای کره شمالی تشکیل دهد. در شرایطی که تنش ها در شبه جزیره کره به خاطر آزمایش های موشکی و هسته‌ای کره شمالی بالا گرفته، دونالد ترامپ با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن دیدار می کند.

وی در جمع خبرنگاران در مسیر پرواز به آسیا تصریح کرد: کره شمالی یکی از مهمترین موضوعات گفتگوها با رهبران آسیایی خواهد بود. همکاری های تجاری نیز از موضوعات مهمی خواهد بود که در این سفر به آن پرداخته خواهد شد.

ترامپ بر این باور است که تجارت با کشورهای آسیایی طی سال های گذشته به طور بدی مدیریت شده است.

رئیس جمهور آمریکا پیش از این رهبر کره شمالی را مرد موشکی خطاب کرده و تهدید نموده است که کره شمالی را به طور کامل نابود خواهد کرد.

ترامپ پس از ورود به پایگاه هوایی یوکوتا در غرب توکیو در سخنانی گفت: هیچ دیکتاتور، هیچ رژیم و هیچ کشوری نباید عزم و اراده آمریکا را دست کم بگیرد.

طی ماه های گذشته کره شمالی ششمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داده و بارها اقدام به شلیک موشک های بالستیک کرده است. مانورهای اخیر بمب افکن های راهبردی آمریکا بر فراز کره جنوبی نیز موجب تشدید تنش ها در منطقه شده است.

ترامپ افزود: تصمیم درباره اینکه آیا کره شمالی به فهرست کشورهای حامی تروریسم افزوده شود، به زودی اتخاذ خواهد شد.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن نیز در سخنانی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: سفر ترامپ یک فرصت بزرگ برای تعمیق روابط دوجانبه از طریق ایجاد دوستی و اعتماد بین رهبران دو کشور خواهد بود. امیدوارم ما بتوانیم درباره مسائل مهم بین المللی از جمله کره شمالی، مذاکرات مفیدی داشته باشیم.

ترامپ و آبه قرار است عصر امروز یکشنبه به بازی گلف بپردازند و بقیه مذاکرات دو طرف به فردا دوشنبه موکول خواهد شد.

ترامپ گفته است که قصد دیدار و گفتگو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را در جریان سفرش دارد. این طولانی ترین سفر یک رئیس جمهور آمریکا به آسیا از سال 1992 میلادی و زمان ریاست جمهوری جورج بوش پدر به شمار می رود.

ترامپ در این باره گفت: تصور می کنم ما با یکدیگر دیدار خواهیم کرد. ما کمک پوتین را برای حل و فصل مساله کره شمالی می خواهیم.

ترامپ می خواهد پیش از سفر به چین و دیدار با شی جین پینگ، جبهه متحدی را همراه با کره جنوبی و ژاپن علیه کره شمالی تشکیل دهد.