پادشاه سعودی پایه‌های قدرت ولیعهد جوان را مستحکم کرد

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: پس از آنکه «سلمان بن عبد العزیز»، پادشاه عربستان، حکم برکناری ۳ وزیر و بازداشت ۱۱ شاهزاده سعودی را امضا کرد، بسیاری از کارشناسان از آن به عنوان زلزله سیاسی در ریاض به نفع «محمد بن سلمان»، ولیعهد این کشور، یاد کردند.

در این گزارش آمده است: ولیعهد سعودی با ریاست بر کمیته ضد فساد این کشور فرصت مناسبی یافت تا مخالفان و احتمالا رقبای خود را یکی پس از دیگری بدون هیچ مشکلی کنار بزند. محمد بن سلمان ۳۲ ساله حتی در ماه ژوئن «محمد بن نایف»، ۵۸ ساله را که قانونا ولیعهد عربستان بود کنار زد و خود عنوان ولایت عهدی پدر را تصاحب کرد.

بسیاری «محمد بن سلمان» را پادشاه غیررسمی عربستان می‌دانند. او اختیار بسیاری از نهاد‌های مهم دولتی از قبیل وزارت دفاع و وزارت اقتصاد را در دست گرفته و حالا با برکناری «متعب بن عبدالله»، وزیر پیشین گارد ملی، به نظر می‌رسد در این نهاد مهم امنیتی نیز نفوذ خواهد داشت.

«محمد بن سلمان» در اندیشه کنار زدن تمام مخالفان تا پیش از رسیدن به پادشاهی عربستان است. از دیگر اقدامات «محمد بن سلمان» می‌توان به راه اندازی و هدایت حمله نظامی به یمن، دیکته کردن سیاست‌های انرژی با تاثیرگذاری بر روی بازار‌های جهانی و ارائه طرح‌های اقتصادی جدید برای عربستان برای دوران پس از نفت اشاره کرد.

با توجه به اینکه وی ریاست کمیته مبارزه با فساد در عربستان را بر عهده دارد، از این قدرت برخوردار است تا محدودیت‌های سفر و یا توقیف اموال را بر دیگر شاهزادگان سعودی اعمال کند.

در حکم پادشاهی سعودی برای توجیه برکناری ۳ وزیر و بازداشت ۱۱ شاهزاده آمده است: سرزمین پابرجا نخواهد ماند مگر آنکه فساد در آن ریشه‌کن شود و فاسد پاسخگوی اعمالش باشد.

طبق حکم پادشاهی سعودی، «امیر متعب بن عبدالله»، وزیر گارد ملی عربستان، و «عادل فقیه»، وزیر اقتصاد و برنامه ریزی این کشور، از پست‌های خود کنار گذاشته و به ترتیب «خالد بن عیاف» و «محمد التویجری» جایگزین آن‌ها شدند. «عبدالله سلطان»، فرمانده نیروی دریایی، نیز از منصب خود کنار گذاشته و «محمد الغفیلی» جانشین او شد.

«امیر متعب» آخرین بازمانده خانواده «ملک عبدالله»، پادشاه سابق عربستان، در ساختار قدرت بود و رقیب جدی ولیعهد جوان به شمار می‌آمد. به نوشته رویترز، «ملک سلمان» با برکناری فرمانده گارد ملی عربستان، پایه‌های قدرت پسرش را مستحکم کرده است.

«محمد التویجری» تا پیش از قرار گرفتن در پست وزارت اقتصاد و برنامه ریزی عربستان، خلبان نیروی هوایی این کشور و مدیر اجرایی بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» در خاورمیانه بود. وی در حالی این وزارتخانه را در اختیار گرفت که باید حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های دولت را خصوصی‌سازی کند.

کارشناسان معتقدند بسیاری از شاهزاده‌های بازداشت شده سعودی با سیاست خارجی تهاجمی «محمد بن سلمان» مانند حمله به یمن و تحریم قطر و همچنین اصلاحات گسترده داخلی وی از جمله خصوصی‌سازی دارایی‌های دولت و کاهش یارانه‌های عمومی مخالف بودند و به دست وی کنار زده شدند.