نصب دستگاه‌های اسکن چشم در فرودگاه‌های انگلستان

روزنامه «اکسپرس» چاپ انگلیس نوشت: دولت انگلیس با نصب دستگاه‌های پیشرفته اسکن چشم در فرودگاه‌ها که نیروهای ویژه این کشور آن را بهترین راه برای ممانعت از ورود تروریست ها به کشور اعلام کرده اند مخالفت کرد. وزارت کشور انگلیس این طرح را رد کرد که این مخالفت، مقامات امنیتی را خشمگین کرده است.

نیروهای ویژه انگلیس در سه ماه گذشته، مشخصات عنبیه صدها نفر از تروریست‌ها در سوریه را ثبت کرده اند تا در صورت تلاش برای ورود به انگلیس، شناسایی شوند.

رافائلو پانتوسی از اندیشکده «موسسه نیروهای مسلح سلطنتی» گفت:«تروریست‌های زیادی با انگیزه ای مرگبار به انگلیس باز می گردند یا سفر می کنند. این در حالی است که افراد دیگری درصدد بکارگیری نسل تازه ای از تروریست ها برای رسیدن به آرمان خود هستند. بنابراین، هر اقدام یا فناوری پیشرفته ای باید برای پایش تحریکات آنها مورد استفاده قرار بگیرد. اسکن چشم، بهترین شیوه شناسایی افراد است زیرا دقیق ترین روش به شمار می رود و شبیه سازی هم تقریبا غیر ممکن است.»

وزارت کشور انگلیس اعلام کرد: «شناسایی عنبیه چشم از سال 2012 که قرار داد پشتیبانی آن منقضی شد دیگر اجرا نمی شود. در آن زمان این تصمیم اتخاذ شد که این شیوه دیگر اجرا نشود زیرا گیت های گذرنامه الکترونیکی راه اندازی شد و تعداد بسیار بیشتری از مسافران می توانستند از آن استفاده کنند.»

پس از آنکه اسکنرهای چشمی سال 2012 از چند فرودگاه انگلیس جمع آوری شد، بودجه اقدامات امنیتی در مرزهای انگلیس در فاصله سالهای 2012 تا 2016 به میزان شانزده درصد کاهش یافت. منابع نیروهای ویژه انگلیس موسوم به اس آ اس SAS روز یکشنبه به دیلی میل گفتند این نیروها، افراد تروریست را حین عقب نشینی از مناطقی در سوریه که داعش اخیرا در آنها شکست خورده است، شناسایی کرده اند.

این نیروها، مشخصات عنبیه و الگوهای رنگ چشم را که در افراد مختلف با هم فرق دارد ثبت کردند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دستور داده است دستگاههای اسکن چشم به ارزش 125 هزار پوند، در فرودگاههای آمریکا نصب شود. نصب این دستگاهها پس از آن صورت می گیرد که اندرو پارکر، رئیس نهاد امنیت داخلی انگلیس اعلام کرد کشورش با تهدید بی سابقه ای از جانب تروریست‌ها روبروست. پیش بینی می شود 850 نفر از این افراد به انگلیس بازگردند.

«مرکز سوفان» در تحقیقات خود برآورد کرد دست کم 425 نفر از اعضای انگلیسی داعش تاکنون به این کشور بازگشته اند. این رقم بیشترین تعداد تروریست ها در اروپاست.