چگونگی آزادسازی آخرین دژ داعش در عراق

 «سیدجعفر حسینی» گفته: «عملیات آزادسازی منطقه القائم تقریبا از هفت هفته قبل آغاز شده بود، یعنی زمانی که ما (نیروهای ارتش حزب‌الله عراق و بسیج مردمی) به منطقه موسوم به مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن وارد شده بودیم. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «حسینی» در ادامه اعلام کرده که نیروهای مقاومت طبق برنامه، میان پایگاه آمریکایی «التنف» و شهر القائم حائل شدند و جلوی حمایت‌های تسلیحاتی و لجستگی آمریکا به داعش در این شهر مرزی را گرفتند. در ارتباط با این عملیات، نیروهای عراقی و سوری با هم هماهنگی مشترک داشته‌اند و این مسئله تأثیر زیادی در شکست‌ تکفیری‌ها و آزادسازی این شهر داشت.وی این را هم اضافه کرد که: «پس از هماهنگی با ارتش سوریه، عملیات و پیشروی به سمت منطقه «عکاشات» آغاز شد و وسعت مناطق تحت اشغال داعش، کاهش یافت.به گفته این فرمانده و سخنگوی حزب‌الله عراق، در این عملیات، مناطقی آزاد شد که از 10 سال قبل تاکنون در کنترل افرادی بود که بعدها نام داعش را بر خود گذاشتند. (هسته اولیه القاعده از سوی زرقاوی این شهر تشکیل شد.) اظهارات حسینی به خوبی آشکار می‌کند که چرا جنگنده‌های آمریکایی چند هفته قبل یک ستون از نظامیان سوری را که در حال نزدیک شدن به «التنف» بودند بمباران کردند.بنابر اظهارات «حسینی» منطقه آزاد شده مورد نظر، در واقع همان جایی است که داعش تحرکات اولیه خود را برای اشغال سوریه و سپس عراق، آغاز کرده است. تروریست‌های داعش حملات خود درسوریه را سال 2011 و در عراق را نیز سال 2014 آغاز کرده بودند. ظاهرا بیابان‌های عکاشات محل پیوند عناصر داعش و حامیان خارجی آنها، به ویژه عربستان و آمریکا بوده است.«حسینی» که با شبکه «المیادین» گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «قبل از آنکه به عکاشات وارد شویم، آمریکایی‌ها نسبت به حضور نیروهای عراقی در مناطق مرزی مشترک با سوریه، اعتراض کردند و حتی سنگ‌اندازی هم کردند؛ از جمله اینکه جلوی پرواز بالگردهای عراقی در منطقه عملیاتی را گرفتند و مانع پشتیبانی از نیروهای عملیاتی در میدان (نبرد) می‌شدند.»سخنگوی گردان‌های حزب‌الله عراق ادامه داد که «با ورود نیروهای بسیج مردمی به القائم، فشار آمریکا به بغداد و مداخله این کشور در عراق ادامه یافت، تا جایی که دولت عراق از نیروهای بسیج مردمی و مقاومت خواست وارد شهر نشوند و فقط به نیروهای امنیتی و ارتش عراق اجازه ورود به شهر را داد.» به گفته وی، تنها یک گروهان از بسیج مردمی اجازه یافت با هدف قطع ارتباط میان القائم و (شهر مرزی) البوکمال (سوریه) وارد شهر شود.»حسینی گفت، «هدف واقعی آمریکا این بود که نیروهای بسیج مردمی عراق به نیروهای مقاومت در داخل سوریه، پیوند نخورند، اما نتوانستند جلوی این اتفاق را بگیرند. به همین خاطر، مهم‌ترین دستاورد این عملیات، علاوه بر پایان دادن به موجودیت داعش، جلوگیری از تسلط آمریکا بر مناطق مرزی است.

نگرانی شدید آمریکا

گفتنی است اتفاقی که در طول مرزهای مشترک عراق و سوریه افتاد، آمریکایی‌ها را به شدت نگران کرد و این نگرانی به اندازه‌ای است که واشنگتن برای نخستین بار یک مقام بلندپایه امنیتی را روانه دمشق کرد تا با مقامات سوری گفت‌وگو کند. در رابطه با چند و چون این گفت‌وگوها، خبری نرسیده است.در عراق نیز آمریکا ظاهرا قصد دارد با کارت «جریان تجزیه‌طلب در اربیل»، بغداد را تحت فشار بگذارد. در هر حال، آمریکایی‌ها که از به هم پیوستن نیروهای مقاومت درسوریه و عراق به شدت نگران و عصبانی هستند، حتی بغداد را هم تحت فشار گذاشته‌اند.در سال 2011 زمانی که آمریکایی‌ها قصد ترک عراق را داشتند، می‌گفتند که با رفتن ما، عراق دچار ناامنی خواهد شد. این پیش‌بینی، در آن زمان، برای تحلیلگران تیزبین، نوعی تهدید محسوب می‌شد و همانگونه هم شد و داعش با حمایت آمریکا، به عراق پاگذاشت.اکنون نیز وقتی نیروهای بسیج مردمی در عملیات شرکت می‌کنند و وقتی عراقی‌ها خواستار خروج نظامیان و مربیان آمریکایی می‌شوند، واشنگتن همان زبان تهدید را به کار می‌گیرد و می‌گوید، موجودیت گروه‌های مقاومت (بسیج مردمی و...)، تهدیدی برای آینده عراق است و این کشور پس از غلبه بر داعش، دچار درگیری داخلی می‌شود. این نیز توطئه‌ای است که آمریکا درسر دارد و برای آینده عراق، تدارک دیده است.

نامه 8 سناتور آمریکایی

خبر دیگر اینکه هشت سناتور آمریکایی طی نامه‌ای به «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، از وی خواستند به نگرانی‌ها درباره بحران اربیل- بغداد پایان دهد! به گزارش ایسنا، در این نامه همچنین، از دولت عراق خواسته شده بسیج مردمی را از مناطق مورد مناقشه (مثل استان کرکوک) خارج کند!علت اصلی نامه‌نگاری سناتورهای آمریکایی به بغداد، پایان یافتن بحران جدایی‌طلبی اقلیم کردستان عراق، به نفع دولت مرکزی و ملت عراق است. در شرایط کنونی که بغداد خواستار تسلط نیروهای دولت مرکزی عراق بر گذرگاه‌های مرزی، فرودگاه‌ها و چاه‌های نفت در شمال عراق و کرکوک است، کاملا در چارچوب قانون اساسی عمل می‌کند. اما، این اتفاق برای آمریکا که روی جدایی‌طلبی کردستان عراق سرمایه‌گذاری کرده بود، اصلا قابل پذیرش نیست.در حال حاضر آمریکا بسیار مایل است که مذاکرات میان اربیل و بغداد از سرگرفته و امتیازات دولت اقلیم کردستان عراق، به آن بازگردانده شود. همین مسئله در گفت‌وگوی تلفنی میان «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا و «نیچروان بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم، مورد اشاره قرار گرفت و آنها خواستار شروع مذاکره میان اربیل و بغداد شده‌اند.