استفاده داعش از سلاح‌های شیمیایی در افغانستان

 «میخائیل اولیانوف» رئیس بخش «کنترل و منع گسترش تسلیحات هسته‌ای» وزارت خارجه روسیه اعلام کرد:تروریست‌ها دانش لازم برای استفاده و ساخت سلاح های شیمیایی را فرا گرفته‌اند و اکنون خطر گسترش حملات شیمیایی در افغانستان نیز وجود دارد.

وی گفت : براساس برآوردهای ما خطر بالای گسترش حملات شیمیایی تروریست‌ها به تمام خاورمیانه و حتی خارج از مرزهای آن وجود دارد.

این دیپلمات ارشد روس افزود: چنین سوانحی ممکن است در افغانستان، روسیه و غرب اروپا آغاز شود.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر تروریست‌ها، دانش لازم برای استفاده و ساخت سلاح های شیمیایی را فرا گرفته‌اند و این بسیار نگران کننده و خطرناک است.

اولیانوف همچنین پیشنهاد کرد از طریق انجام تحقیقات مشترک و ایجاد یک کنوانسیون بین‌المللی برای مبارزه با اقدامات تروریسم شیمیایی و بیولوژیکی که پیش از این در کنفرانس خلع سلاح هسته‌ای سازمان ملل در ژنو پیشنهاد شده بود، با این پدیده مبارزه شود.

پیش از این نیز، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان از گسترش فعالیت افراد وابسته به گروه داعش در افغانستان و تلاش آنان برای ایجاد پایگاه در  این کشور ابراز نگرانی کرده بود و اظهار داشت که این اقدام با هدف نفوذ به آسیای مرکزی انجام می‌شود.

 وی به نیروهای خارجی و حکومت افغانستان نیز هشدار داد که در صورت سهل‌انگاری، روسیه دست به اقدام نظامی در خاک این کشور خواهد زد.

گفتنی است که پس از این هشدار نماینده ویژه پوتین علیه داعش در خاک افغانستان، حکومت وحدت ملی اعلام کرد که هیچ کشوری اجازه عملیات خودسرانه در این کشور را ندارد.