انتقام‌جویی آمریکا از «نُجَباء»

 همزمان با اجرایی شدن قانون تحریمی موسوم به کاتسا از جانب آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، روز شنبه ١٣ آبان ١٣٩٦ بار دیگر نام مقاومت اسلامی نُجَباء برای گنجانده شدن در لیست تحریمی ضدتروریسم کنگره آمریکا به مجلس نمایندگان ایالات متحده ارائه شد.

این درحالی است که در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۸۷ نیز نام «شیخ اکرم الکعبی» دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء، از سوی وزارت خرانه‌داری آمریکا تحت دستور اجرایی به‌شماره ۱۳۴۳۸ با اتهاماتی واهی چون برهم زدن آرامش و ثبات کشور و دولت عراق در لیست سیاه قرار گرفته بود.

دولت ایالات متحده وی را به مجری و یا حامی مستقیم اعمال خشونت‌ علیه مردم، سیاستمداران عراقی و نیروهای ائتلاف متهم کرده بود.

«استیوارت لیفی» معاون وقت وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و جاسوسی مالی، در تشریح اتهامات فوق‌الذکر مدعی شده بود که دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء علاوه بر هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی حملات علیه نیروهای ائتلاف و نظامیان آمریکایی، در اعمال خشونت آمیز علیه سیاستمداران این کشور نقش دارد!

وب‌سایت حکومتی آمریکا در مقطع یادشده با اعلام اینکه این فرمان تحریمی در ۲۶ تیرماه ۱۳۸۶ با دستور جرج بوش (رئیس‎جمهور اسبق) پیگیری شده است، افزود: هرگونه نقل و انتقال میان فرد مشخص شده در قانون ۱۳۴۳۸ با شهروندان آمریکایی ممنوع است و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری اموال او را مصادره می‌کند.

اکنون با گذشت ۹ سال از تحریم شیخ اکرم الکعبی، سناتور «تد پو (Ted Poe)» نماینده جمهوری‌خواه از حوزه انتخابیه دوم تگزاس، بار دیگر طرح تحریم مقاومت اسلامی نُجَباء را به مجلس نمایندگان ایالات‌متحده آمریکا تقدیم کرده است.

نامبرده رئیس کمیته فرعی تروریسم، عدم اشاعه و تجارت در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا است که همواره مواضع کینه‌توزانه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مقاومت اسلامی اتخاذ می‌نماید.

نام سناتور تد پو، در صدر امضاکنندگان بسیاری از قطعنامه‌های خصمانه به چشم می‌خورد و بارها در حمایت از گروهک تروریستی منافقین (مجاهدین خلق) نطق کرده است.

در مورد روند اجرایی شدن لایحه مزبور می‌توان گفت که ابتدا باید در مجلس نمایندگان به تصویب برسد، سپس از تصویب مجلس سنا نیز بگذرد و در نهایت به امضای رئیس‌جمهور آمریکا برسد.

پیش‌بینی می‌شود مدت‌زمان معمول برای تصویب لایحه، دو الی سه ماه باشد که بر آن اساس، جزئیات بیشتر منتشر خواهد شد.

گفتنی است، «سامانتا پاور» نماینده پیشین دولت آمریکا در سازمان ملل نیز چندی قبل‌تر در ادامه شانتاژ تبلیغاتی واشنگتن، طی اظهاراتی در جمع اعضای شورای امنیت، مقاومت اسلامی نُجَباء را به مشارکت در کشتار مردم حلب سوریه متهم کرده بود.