رونمایی از کشتی ساخت جزایر مصنوعی در آستانه سفر ترامپ

چین در آستانه سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به این کشور از بزرگترین کشتی ویژه ساخت جزایر مصنوعی رونمایی کرد. با وجود مخالفت‌های آمریکا، چین همچنان به تلاش‌ها برای تحقق هدف دیرینه خود مبنی بر گسترش سیطره‌اش بر اقیانوس با ساخت جزایر جدید در دریای جنوبی چین ادامه می‌دهد.

در ادامه گزارش آمده است: کشتی لایروبی «تیانکون» قادر به خرد کردن صخره‌های بستر دریاست. با صخره‌هایی که این کشتی در هر ساعت تخریب می کند، می‌توان سه استخر شنای المپیک را پُر کرد. این کشتی پس از خرد کردن صخره‌‌های بستر دریا، قابلیت آن را دارد تا خرده‌صخره‌ها را تا مسافت 15 مایلی پرتاب و جزیره‌های جدیدی را دریای چین جنوبی ایجاد کند.

چین می‌گوید مالکیت 85 درصد از این منطقه دریایی از آنِ این کشور است. این در حالی است که برونئی، تایوان، مالزی، اندونزی، فیلیپین و ویتنام با این ادعای چین موافق نیستند و اقدام این کشور در ساخت جزایر مصنوعی را تجاوز به حریم دریایی خودشان می‌دانند. از سوی دیگر، دسترسی آزاد به دریای جنوبی چین برای کشورهای دیگری همچون آمریکا اهمیت حیاتی دارد. آمریکا حدود 3.8 هزار میلیارد پوند مبادلات تجاری خود را از طریق این مسیر انجام می‌دهد.

تنش‌های میان واشنگتن و پکن پس از راهیابی ترامپ به کاخ سفید و انجام چندین عملیات دریایی توسط آمریکا در منطقه، شدت یافت. به طوری که نیروی دریایی چین اوایل سال جاری میلادی، یک فروند ناوشکن تایپ 055 (Type 055) خود را در دریای جنوبی چین به آب انداخت. این ناوشکن که در شهر شانگهای ساخته شده است، نخستین کشتی از نوع جدیدی از کشتی‌هایی است که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نام «Renhai» را برای آن‌ها برگزیده است. این کشتی‌ها مجهز به سامانه دفاع هوایی، سامانه ضدموشکی، و تسلیحات ضدکشتی و ضدزیردریایی است.

وزن این ناوشکن 12 هزار تُن است. این کشتی از ناوهای «DDG-991» کره جنوبی و «Atago» ژاپن قدرتمندتر است.