رد پای دوست نزدیک نخست وزیر کانادا در پرونده فرار مالیاتی

طبق میلیون‌ها سند افشاشده‌ «پارادایز»، مهم‌ترین حامی مالی جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز در پناهگاه‌های مالیاتی فراساحلی سرمایه‌گذاری کرده است. این در حالی است که ترودو چه در زمانی که در انتخابات کانادا نامزد بود و چه پس از انتخابش به سمت نخست‌ وزیری این کشور، عدالت اقتصادی و مالیاتی را به عنوان محور اصلی برنامه‌های سیاسی خود مطرح کرده بود. نخست‌وزیر کانادا باها اعلام کرده است دولت تحت رهبری وی هیچگاه با مسئله فرار مالیاتی کنار نخواهد آمد و همواره با آن مبارزه خواهد کرد.

ترودو کارزار انتخاباتی خود را با هدف نوآوری سیاسی در کانادا آغاز کرد و برای پیروزی در رقابت‌های انتخاباتی از حمایت مالی استیون آر. برانفمن، دوست نزدیکش، برخوردار بود. حمایت مالی برانفمن از حزب لیبرال ترودو باعث دو برابر شدن کمک‌های اهدایی به این حزب در مدت دو سال شد. از سوی دیگر، لیو کُلبر، پدرخوانده برانفمن که مدت‌های مدیدی است به عنوان یکی از ستون‌های اصلی حزب لیبرال به شمار می‌‌آید چندین دهه است که با انجام معاملات تجاری برای خانواده برانفمن ثروت عظیمی گردآوری کرده است.

در حالی که ترودو با شعار «مالیات برای ثروتمندان» طرفدارانی را در سطح جهانی دست و پا کرده است، اسناد «پاردایز» نشان می‌دهد شرکت سرمایه گذاری خصوصی برانفمن –کلاریج– در 25 سال گذشته، میلیون ها دلار را به نهادهای وابسته به خانواده کُلبر در خارج از کانادا منتقل کرده است. انتقال این مبالغ هنگفت احتمالا با هدف فرار مالیاتی این نهادها در کانادا، آمریکا و سرزمین‌هاس اشغالی صورت گرفته است.

روزنامه آلمانی زودویچه تسایتونگ ­به تازگی بیش از سیزده میلیون سند فرار مالیاتی سیاستمداران، صاحب منصبان، افراد سرشناس و مقامات کشور‌های مختلف از جمله الیزابت دوم، ملکه انگلیس را افشا کرده است. این افراد برای فرار از پرداخت مالیات از گریزگاه‌های مالیاتی فراساحلی استفاده کرده‌اند؛ بدین معنا که این افراد با ایجاد شرکت‌های صوری فراساحلی و جا به جا کردن میلیون‌ها دلار، از پرداخت مالیات در کشورهای خود اجتناب کرده‌اند.