بازداشت خانگی منصورهادی در عربستان

 خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع یمنی بدون ذکر نام نوشت: عربستان از بازگشت عبدربه منصور هادی و دو فرزند و وزیران و نظامیان یمنی به یمن جلوگیری کرده است و آنها هم اکنون تحت بازداشت خانگی به سر می برند.

 

این منابع افزودند: عربستان از چند ماه پیش از بازگشت این افراد به یمن جلوگیری می کند و علت آن هم "خصومت شدید ایجاد شده بین عبدربه منصور هادی و کشور امارات است که بخشی از ائتلاف (متجاوز به یمن) را تشکیل می دهد و بر جنوب این کشور سیطره دارد".

 

عبدربه منصور هادی از زمان خروج از یمن در ماه فوریه گذشته چندین بار به سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی نامه نوشته و از وی خواسته است تا به یمن بازگردد اما یک فرمانده امنیتی یمن گفت که به هیچ یک از این نامه ها پاسخ داده نشده است.

 

خبرگزاری آسوشتیدپرس به نقل از یک مسئول یمنی افزود: عبدربه هادی منصور در ماه اوت گذشته برای بازگشت به شهر عدن در جنوب یمن به فرودگاه ریاض رفت اما از فرودگاه بازگردانده شد.

 

وی افزود: ابتدا گذرنامه های عبدربه منصور هادی و تعداد زیادی از مسئولان یمنی مصادره شد اما بعدا به آنها بازگردانده شد، ولی با این حال، آنها هنوز قادر به ترک عربستان نیستند.

 

از دو مسئول یمنی دیگر نیز نقل شده است که عبدربه منصور هادی و فرزندان و شماری از وزیران دولت دست نشانده اش در ریاض به سرمی برند و از رفتن آنها به یمن جلوگیری شده است.

 

یکی از این دو مسئول گفت: سعودیها آنها را تحت بازداشت خانگی قرار داده اند و وقتی عبدربه منصور هادی می خواهد بازگردد، به وی می گویند که بازگشتش به یمن امن نیست و برخی می خواهند او را بکشند و عربستان نگران جان وی است.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف متجاوز به یمن نیز نوشت: هرگونه سوالی درباره عبدربه منصور هادی را از دفتر و دولت او بپرسید و تلاش برای دسترسی به وزیر خارجه و سخنگوی دولت عبدربه منصور هادی برای سوال از آنها نیز به نتیجه نرسیده است.

 

نشریه فرانسوی زبان "اینتلجنس آن لاین" که اخبار اطلاعاتی را منتشر می کند، ماه ژوئیه گذشته از نقشه عربستان و امارات برای سرنگونی عبدربه منصور هادی سخن گفته بود.

 

این نشریه افزود: محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی بعد از قانع کردن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، در راستای تسریع در سرنگونی عبدربه منصور هادی حرکت می کند.