توافق آمریکا و کره جنوبی برای فشار حداکثری بر کره شمالی

 مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا کنفرانس خبری مشترکی را در کره جنوبی برگزار کردند.

مون گفت دو کشور برای حل مشکل کره شمالی و ایجاد صلح در شبه جزیره کره توافق کردند. مون ادامه داد، ترامپ تعهد آمریکا به کره جنوبی را بیان داشت و دارایی‌های استراتژیک آمریکا در کره جنوبی افزایش می‌یابد. 

طرفین توافق کردند فشار و تحریم‌ها علیه کره شمالی را به حداکثر برسانند تا پیونگ یانگ را به میز مذاکره بازگردانند. 

به گفته مون، دو طرف بر تقویت روابط دفاعی دوجانبه بویژه در مسایل دفاعی تاکید کردند. 

مون گفت طرفین برای مقابله با تروریسم بین‌المللی همکاری‌های دوجانبه را افزایش می‌دهند.

ترامپ در این کنفرانس گفت، که دو طرف برای حل مشکل اتمی کره شمالی که مشکلی جهانی است همکاری می‌کنند.

وی افزود، سئول و واشنگتن دوست و متحد هستند و برای صلح پایدار همکاری خواهند کرد. 

رئیس جمهور آمریکا گفت، اتحاد دو کشور اکنون از هر زمان دیگری برای صلح و امنیت  در شبه جزیره کره اهمیت بیشتری دارد. 

وی ضمن اشاره به آزمایش‌های موشکی کره شمالی گفت که باید با دیکتاتوری کره شمالی مقابله کرد و افزود اقدامات کره شمالی تهدیدی علیه منطقه و همه جهان است. 

ترامپ گفت برای پایان دادن به برنامه‌های موشکی و اتمی کره شمالی باید چین و روسیه هم همکاری کنند.

وی افزود، همه کشورها باید قطعنامه‌های شورای امنیت علیه کره شمالی را اجرا کنند و همه با همکاری یکدیگر این مشکل را رفع کند.

ترامپ گفت آمریکا از خود و متحدانش در مقابل تهدیدات نظامی دفاع می‌کند. رئیس جمهور آمریکا به همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور نیز اشاره کرد و آن را ستود. 

در ادامه ترامپ گفت باید اقدام درست را در رابطه با کره شمالی انجام داد. وی افزود، آمریکا خیلی قوی است و کره شمالی این را می‌داند. ترامپ گفت که آمریکا زیردریایی اتمی دارد و اظهار امیدواری کرد کره شمالی به میز مذاکره بازگردد که این برای مردم کره شمالی و مردم همه جهان بهتر است. 

ترامپ درباره همکاری‌های نظامی و دفاعی دو کشور گفت، کره جنوبی میلیون‌ها دلار تسلیحات نظامی از آمریکا خواهد خرید که این به معنای ایجاد مشاغل زیاد برای آمریکایی‌ها است. 

مون گفت که پکن  می‌تواند کمک زیادی در مورد مساله کره شمالی بکند. وی گفت چین هم قطعنامه‌های سازمان ملل را اجرا کرده است و فشارها بدین شکل بر کره شمالی تشدید شد. وی اظهار امیدواری کرد که کره شمالی بر سر میز مذاکره خواهد آمد و سرانجام صلح در شبه جزیره کره حاکم می‌شود.

ترامپ یادآور شد که چهارشنبه به چین سفر می‌کند و این سفر برای حل مشکل کره شمالی خیلی کمک خواهد کرد. وی اظهار امیدواری کرد روسیه هم در مساله کره شمالی همکاری و کمک کند. ترامپ افزود امیدوار است که دیگر کشورهای جهان هم در این راستا همکاری کنند.

رئیس جمهور آمریکا گفت مشکل کره شمالی چیزی است که اکنون وی با آن مواجه است ولی این مشکل باید طی 25 سال گذشته حل می‌شد و اکنون بهترین زمان برای حل آن نیست. 

ترامپ در واکنش به سوال دیگری که درباره کنترل سلاح در آمریکا است گفت که در قلب کره جنوبی این سوال مناسب نیست اما اگر واقعا قوانین کنترل سلاح هم در آمریکا بود، حادثه 3 روز گذشته در تگزاس باز هم اتفاق می‌افتاد.

ترامپ همچنین گفت که کره جنوبی برایش خیلی مهم است و آمریکا اقدامات زیادی برای کره جنوبی انجام می‌دهد. وی افزود، مبلغی که کره شمالی برای خرید تسلیحات آمریکا خرج می‌کند، برای آمریکا نیست بلکه برای دفاع از خودش است.