سیسی: ترامپ در اداره آمریکا موفق می‌شود!

«عبدالفتاح سیسی»، رئیس جمهور مصر در مصاحبه با شبکه «سی ان بی سی» با خودشیرینی برای همتای آمریکایی خود، تلاش های دونالد ترامپ، را تحسین کرد و مدعی شد: «پرزیدنت ترامپ در حال بهبود بخشیدن به وضع امنیت در خاورمیانه است. من می بینیم که رئیس جمهور آمریکا قصد دارد سیاست خارجه را در منطقه ما تقویت کند. آمریکا از امنیت منطقه و کشورهای دیگر محافظت می کند.»

او پس از تمجید فراوان از دونالد ترامپ، به اظهر نظر درباره تصمیم وی در خصوص برجام پرداخت و اعلام کرد: «اگر آمریکا توافق هسته ای با ایران را پاره کند، این کار می تواند باعث بی ثبات شدن منطقه شود.»

ترامپ در 13 اکتبر سال جاری میلادی با نادیده گرفتن درخواست های مکرر سران آلمان، انگلیس و فرانسه و با طرح ادعاها و اتهاماتی بی اساس علیه ایران، پایبندی تهران را به توافق هسته ای تأیید نکرد. کنگره آمریکا از آن زمان 60 روز فرصت دارد در خصوص توافق هسته ای ایران تصمیم گیری کند.

رئیس جمهور مصر در ادامه این مصاحبه باز هم با تحسین اقدامات رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: من پیروزی ترامپ را در انتخابات ریاست جمهوری پیش بینی می کردم و اکنون هم پیش بینی می کنم که او در اداره یک کشور بزرگ مثل آمریکا موفق می شود.

عبدالفتاح سیسی یکی از متحدان سرسخت رئیس‌جمهور آمریکاست. دونالد ترامپ هم پیشتر رئیس جمهور مصر را تحسین کرده و او را شخصی خطاب کرده که کار فوق العاده ای در دورانی بسیار سخت انجام داده است.

رئیس جمهور مصر پس از بیان این اظهارات در خصوص دونالد ترامپ، به روابط گرم خود با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه اشاره کرد و گفت: انتخاب بین روسیه و آمریکا یک سیاست اخلاقی قدیمی است.

رئیس جمهور مصر همچنین در خصوص دوره 4 ساله ریاست جمهوری در این کشور گفت: من به قانون اساسی مصر که به رؤسای جمهور فقط اجازه 2 دوره خدمت 4 ساله را می دهد، احترام می گذارم و حتی یک روز بیشتر از خواسته  مردم مصر در قدرت نخواهم ماند.

این در حالیست که وی تأیید نکرد که آیا برای دوره دوم در انتخابات ریاست جمهوری مصر شرکت می کند یا خیر. دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری مصر در سال 2018 برگزار می شود. خالد علی، وکیل حقوق بشر در مصر روز دوشنبه اعلام کرد که قصد دارد در دوره بعدی انتخابات ریاست جمهوری عبدالفتاح سیسی را شکست دهد.

عبدالفتاح سیسی در ژوئن 2014 در انتخابات ریاست جمهوری مصر با کسب 96.1 درصد آرا پیروز شد.