دستور عجیب دولت چین به مردم قبل از سفر ترامپ به چین

5 منبع آگاه روز سه‌شنبه در مصاحبه با رویترز گفتند به آژانس‌های مسافرتی چین که در شهر «داندونگ» (در مرز چین و کره شمالی) واقع هستند، دستور داده شده یک روز پیش از نخستین بازدید رسمی رئیس‌جمهور آمریکا از چین سفرهایی که به مقصد پیونگ‌یانگ، پایتخت کره شمالی، انجام می‌شوند، متوقف شوند.

«شی جین‌پینگ» رئیس‌ جمهور چین روز چهارشنبه در پکن میزبان ترامپ خواهد بود. کره شمالی به توسعه برنامه تسلیحاتی خود ادامه داده و آمریکا چین را برای کنترل همسایه و متحد خود [پیونگ‌یانگ] تحت فشار قرار داده است.

سازمان ملل تحریم‌ها علیه کره شمالی را در یک سال گذشته افزایش و صادرات زغال سنگ، خوراک دریایی و پارچه را هدف قرار داده است. به همین دلیل گردشگری یکی از معدود راه‌هایی است که برای کره شمالی باقی مانده تا از طریق آن ارز احتیاطی به دست آورد.

یکی از این آژانس‌های مسافرتی چینی که سفرهای داندونگ به کره شمالی را ترتیب می‌دهد در این خصوص گفت: «خیلی غافلگیرکننده بود، ما اصلا فکر نمی کردیم چنین محدودیتی اعمال شود تا اینکه امروز اطلاعیه را دریافت کردیم. این خبر برای ما ویرانگر بود».

منابعی که این اطلاعات را در اختیار رویترز قرار دادند به علت حساس بودن موضوع خواستار پنهان ماندن هویتشان شدند. اداره گردشگری داندونگ و وزارت خارجه چین نیز در این باره اظهار نظر نکردند.

اغلب شرکت‌های مسافرتی که گردشگران چینی را به کره شمالی می‌برند در داندونگ مستقر هستند. به این شرکت‌ها دستور داده شده گردشگران را فقط طی یک سفر یک روزه به شهر «سینویجو» ببرند. سفرهای طولانی‌تر به پیونگ‌یانگ یا دیگر نقاط کره شمالی تا اطلاع ثانوی ممنوع شده‌اند. اغلب شرکت‌های مذکور سفرهای سه روزه یا طولانی‌تر به کره شمالی را در برنامه خود دارند. با اینکه دولت در این باره هیچ توضیحی نداده است به نظر می‌رسد این اقدام با افزایش تحریم‌های کره شمالی همسو باشد. برای روشن شدن دلیل این دستور باید تا زمانیکه دونالد ترامپ چین را ترک کند ،منتظر ماند.