به گزارش ايسنا، دولت پاكستان از آمريكا خواسته بود تا پايگاه هوايي "شمسي" در ولايت بلوچستان را در پي حمله هليكوپترهاي ناتو به پستهاي مرزي در ۲۶ نوامبر، تخليه كند. در جريان اين حمله ۲۴ سرباز پاكستاني كشته شدند.

آمریکا اواخر سال ۲۰۰۱ میلادی به منظور تسهیل در اقدامات نظامی در افغانستان و انجام حملات هوایی با هواپیماهای بدون سرنشین به مناطق قبیله‌ای در پاکستان، از این پایگاه هوایی مکررا استفاده کرده بود.

یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان طی روزهای گذشته اعلام کرده بود که از آمریکا خواسته شده بود در تاریخ ۱۱ دسامبر(۲۰ آذرماه) این پایگاه را تخلیه کند.

کانال تلویزیونی جئو پاکستان نیز گزارش داد، " سپاه خط مقدم " اواخر روز شنبه هم‌زمان با خروج اکثریت پرسنل آمریکایی از این پایگاه هوایی، کنترل آن را به دست گرفت. تنها یکی از هواپیماهای باری آمریکا همچنان در آشیانه این پایگاه وجود دارد تا به نقل و انتقال پرسنل باقی‌مانده و تجهیزات بپردازد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، مقام‌های هوانوردی ملی پاکستان نیز در این پایگاه مستقر شدند.

این در حالی است که یکی از مقام‌های نظامی پاکستان در بلوچستان اخیرا اعلام کرده بود که مقام‌های آمریکایی برخی از تجهیزات را از میان بردند.

کانال تلویزیونی جئو همچنین گزارش داد که پس از تخلیه کامل آمریکایی‌ها تجهیزات این پایگاه به امارات تحویل داده خواهد شد.

ارتشبد "رائو قمر سليمان" در مه سال جاري پس از كشته شدن اسامه بنلادن توسط نيروهاي آمريكايي به پارلمان گفته بود كه پايگاه هوايي شمسي تقريبا تحت كنترل امارات بوده است. پس از آن نيز رسانههاي پاكستاني اعلام كردند: امارات به آمريكا اجازه داده تا از اين كشور براي انجام عمليات پرواز هواپيماهاي جاسوسي در مناطق قبيلهاي پاكستان استفاده كند.