حمله هوایی بی رحمانه آمریکا به غیرنظامیان افغان

چند روز قبل جنگنده‌های آمریکایی شهرستان «چهاردره» ولایت قندوز را هدف قرار دادند که موجب کشته شدن 64 غیرنظامی افغان شد اما فرماندهی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان کشته شدن غیرنظامیان افغان را رد کردند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان موسوم به (یوناما)  پس از تحقیقات میدانی در این شهرستان اعلام کرد که حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی به شهرستان چهاردره موجب کشته شدن غیرنظامیان افغان شده است.

این در حالی است که اعضای شورای ولایتی قندوز دست‌کم کشته شدن 54 غیرنظامی افغان را در بمباران هوایی آمریکا در این ولایت تائید کرده و فرماندهی نیروهای آمریکایی و ناتو قول بررسی این موضوع را داده بودند.

پس از گذشت چند روز فرماندهی نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان اعلام کرد که آنها درباره این موضوع تحقیق کرده‌اند ولی هیچ شواهدی مبنی بر کشته شدن غیرنظامیان در بمباران شهرستان چهاردره وجود ندارد.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان در واکنش به این موضوع اعلام کرد که پس از گفت‌وگو با منابع مختلف از جمله بازماندگان حادثه، مراکز درمانی، بزرگان محلی و سایر منابع شواهد موثقی حاکی از کشته شدن غیرنظامیان در بمباران شهرستان چهاردره توسط جنگنده‌های آمریکایی به دست آمده است.

پیش از این نیز «خوش محمد نصرت‌یار» عضو شورای ولایتی «قندوز» به «گاردین» گفته بود که در این حمله حدود 55 غیرنظامی کشته شدند.

گاردین در ادامه نوشت که با توجه به مسدود شدن محل بمباران توسط نیروهای امنیتی افغان و عدم دسترسی به این محل اعلام دقیق شمار کشته‌ها در این حمله را با مشکل مواجه کرده است.