سی ان ان: کشورهای عربی در برابر ایران آماتور هستند

 وبسایت شبکه سی ان ان در گزارشی تحت عنوان « خاورمیانه وارد دوران پسا داعش شده است» نوشت، طی هفته گذشته بحرانهای داخلی و بین المللی بر عربستان سایه افکنده است. روز شنبه تعدادی از شاهزاده ها و مقامات سعودی به اسم مبارزه با فساد بازداشت شدند و در همان روز سعد حریری نخست وزیر لبنان طی نطقی تلویزیونی از ریاض از سمت خود استعفا کرد. همچنین یک موشک متعلق به یمنی‌ها به پایتحت عربستان حمله کرد و رهبران سعودی نیز با متهم کردن ایران به دست داشتن در این حمله نسبت به وقوع جنگ هشدار دادند. 

این گزارش افزود؛ تحلیلگران حامی عربستان این اقدامات را در چارچوب اصلاحات و مبارزه با فساد توسط محمد بن سلمان خواندند اما تحلیلگران مستقل معتقدند که این اقدامات به طور سیستماتیک در راستای حذف چالشهای پیش روی ولیعهد عربستان برای رسیدن به قدرت قبل از جلوس وی به پادشاهی عربستان است. 

حمله موشکی یمن، استعفای حریری و مساله بازداشتها اغلب به عنوان مسائل داخلی مهم عربستان تلقی میشوند اما با توجه به شرایط روز میتواند ناشی از ترس روز افزون از تنشهای منطقه‌ای غیرقابل پیش بینی و خطرناک علیه ایران نیز باشد.

سی ان ان در ادامه با اشاره به قدرت و نفوذ روز افزون ایران در خاورمیانه می‌نویسد؛ ایران از زمان ساقط شدن صدام حسین نفوذ گسترده‌ای در عراق به دست آورده است. منافع ایران و متحدانش در سرتاسر خاورمیانه بسیاری قدیمی و عمیق هستند. ایرانیها تاریخ خود را نه دهه‌ها و سده‌ها بلکه هزاران ساله می‌دانند. 

 هرچه آمریکا و متحدانش بیشتر تلاش کردند تا ایران را منزوی کنند، مهار کنند، و این اقتصاد نفتی و 80 میلیون نفری را تحریم کنند، قدرت و نفوذ ایران نه تنها در میان کشورهای عربی بلکه در سراسر خاورمیانه گسترش یافت.

ایران اکنون حتی با ترکیه و روسیه نیز روابط نزدیکی برقرار کرده است. 

یک استاد ارشد دانشگاه بیروت می‌گوید که از زمان کوروش کبیر ایرانیها یک قدرت منطقه‌ای بوده‌اند. آنها می‌دانند چگونه حکومتشان را اداره کنند، در مقابل کشورهای عربستان و دیگر کشورهای خلیج فارس که آماتور هستند و اکنون در لبنان دارند هرکاری می‌کنند تا نشان دهند آدمهای سرسختی هستند. اما این یک تلاش بیهوده است. 

عربستان سعودی، اسرائیل و مجموعه‌ای از دولتهای مختلف آمریکا مکررا تلاش کرده‌اند تا حزب الله مهمترین متحد ایران را کنار بزنند، محدودش کنند اما هر تلاش آنها نتیجه معکوس داده است، هر دفعه حزب الله و ایران قویتر از قبل شده‌اند. 

سی ان ان در پایان نوشت؛ دوران خاورمیانه پس از داعش تفاوت زیادی با دوران قبل از داعش ندارد فقط کمی خطرناک تر شده است.