توافق احتمالی آمریکا و روسیه درباره سوریه

با نزدیک شدن به پایان عمر روه تروریستی داعش، واشنگتن و مسکو به حصول راه حلی در سوریه نزدیک‌تر می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است ممکن است روز جمعه و پس از دیدار احتمالی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با همتای روسی خود، ولادیمیر پوتین در ویتنام، توافقی بر سر بحران سوریه میان دو کشور حاصل شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در این توافق، تنش‌زدایی در بحث حضور دارایی‌های نظامی آمریکایی و روسی در داخل و اطراف سوریه، کاهش خشونت‌‎ها میان گروه‌های مختلف در سوریه و احیای مذاکرات صلح از طریق سازمان ملل متحد مطرح خواهد شد.

ژنرال استیون تاونسند، یک فرمانده ائتلاف آمریکایی در عراق، در ماه اوت و در اظهار نظر درباره تنش‌زدایی میان آمریکا و روسیه گفته بود: «روس‌ها کاملا حرفه‌ای، دوستانه و با انضباط رفتار کرده اند».

مکس ابرامز، نماینده شورای روابط خارجی آمریکا، در ماه ژوئیه در گفتگو با اسپوتنیک گفت: «کمک‌های روسیه در جنگ علیه داعش اغلب نادیده گرفته می‌شود». رسانه‌های آمریکایی به طور مکرر از ذکر نقش روسیه در تثبیت شرایط در سوریه چشم‌پوشی می‌کنند.

در ماه ژوئیه، آمریکا، روسیه و اردن توافقی را برای اعلام آتش‌بس جزئی در بخش‌های جنوبی سوریه حاصل کردند. این توافق پس از دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه در نشست گروه بیست در هامبورگ آلمان حاصل شد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، خاطر نشان کرده است این دستاورد دیپلماتیک «بهترین مهر تایید بر این مسئله بود که هنگامی که درباره مسائل حقیقی و نه گمانه‌زنی‌ها، مذاکره کنیم، می‌توانیم به نتیجه برسیم». همچنین رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، گفت این آتش‌بس «نخستین نشانه از این است که آمریکا و روسیه می‌توانند در سوریه با یکدیگر همکاری کنند».

هر توافق دیگری برپایه توافق پیشین میان دو کشور حاصل خواهد شد.

روسیه با ترکیه و ایران در مذاکرات آستانه، برای حل بحران سوریه رای‌زنی‌های دیپلماتیک بسیاری انجام داده است. این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا، هرگز چشم‌اندازی واضح درباره پاسخ کشورش به بحران سوریه ارائه نکرده بود.