به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، نوري المالكي، نخست وزير عراق قرار است با باراك اوباما رئيس جمهوري آمريكا ملاقات داشته باشد.

این در حالی است که کمتر از یک ماه به زمان پایان خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق باقی مانده است و هشت سال از آغاز یورش نظامی آمریکا که به فروپاشی رژیم صدام دیکتاتور سابق عراق منجر شد، می‌گذرد.

علی موسوی، مشاور رسانه‌ای نخست وزیر عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: این نخستین مرتبه‌ای است که المالکی به عنوان رهبر کشوری خالی از نیروهای خارجی به آمریکا سفر می‌کند؛ کشوری که می‌تواند با اتکا به خود به کار خود ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما در خصوص زمینه‌های مختلف همکاری‌ها به بحثو گفت‌وگو خواهیم پرداخت و مرحله جدیدی را در روابط بغداد و واشنگتن که بیش از این تحت تاثیر اقدامات نظامی قرار داشت، آغاز خواهیم کرد.

همچنین در سفر هیات سران عراق به آمریکا رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری ملی و مشاور و وزیر سابق نفت عراق نیز حضور دارند.

نخست وزیر عراق قرار است در سفر دو روزه‌اش به واشنگتن با اوباما، جوبایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا و برخی از قانون گذاران آمریکا ملاقات داشته و در خصوص مسائل مختلفی از جمله امنیت، انرژی و آموزش و پرورش به بحثو گفت‌وگو بپردازد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: رهبران دو کشور در خصوص خروج نیروهای آمریکایی از عراق و تلاش‌های ما برای آغاز فصلی جدید در شراکت استراتژیک فراگیر میان آمریکا و عراق به بحثو گفت‌وگو خواهند پرداخت.

وی در ادامه تصریح کرد: رئیس جمهوری آمریکا به فداکاری و موفقیت تمام افرادی که در عراق خدمت می‌کنند و تمام مردم عراق می‌بالد و به این لحظه که نوید بخش روابط متداوم آمریکا و عراق است افتخار می‌کند.

انتظار می‌رود بغداد و واشنگتن پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق روابط تنگاتنگ و دوستانه‌ای داشته باشند. در حال حاضر تمرکز اصلی در این روابط از تغییر عملکرد ۱۶ هزار نیروی آمریکایی به امور آموزشی است.

معاون اول رئيس جمهوري آمريكا در سفرش به عراق چندي پيش اعلام كرد: روابط واشنگتن و بغداد مدتهاست با توجه به مسائل امنيتي ضروري به نظر ميرسد. اين روابط در حال حاضر در حال تبديل به شكلي جديد و شراكتي عادي است و هدف آن ساختن آينده به كمك يكديگر در نظر گرفته ميشود.