فشار سعودی بر سعد الحریری برای استعفا

 روزنامه‌نگار مطرح آمریکایی و تحلیلگر مسائل خاورمیانه، از قول منابعی در لبنان روایت جدید فشار رژیم سعودی را بر نخست‌وزیر لبنان برای استعفای وی، مطرح کرد.

 
 «دیوید ایگناتیوس»، ستون‌نویس مشهور این روزنامه بامداد شنبه به نقل از برخی منابع لبنانی نوشت «حریری» در شرایط حصر خانگی در ریاض نگه داشته می‌شود. 

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه نوشته روایت جدیدی که منابع آگاه در بیروت نقل کرده‌اند، حاوی شواهد تازه‌ای درباره تاکتیک‌های «محمد بن سلمان» برای محکم کردن پایه‌های قدرت خود با راه‌اندازی تبلیغات علیه ایران در داخل و خارج از عربستان است. 

مطابق این گزارش، «برخی از تحلیلگران لبنانی شکایت کرده‌اند که عربستانی‌ها با خانواده حریری که چندین دهه است تحت حمایت مالی ریاض قرار دارند مانند شرکتی با مالکیت تام‌الاختیار رفتار می‌کنند.»

ایگناتیوس از قول منابع آگاه لبنانی روایت زیر را برای استعفای حریری مطرح کرده است: 

«ماجرا از دوشنبه 30 اکتبر آغاز شد، زمانی که حریری برای یک دیدار شخصی با بن‌سلمان به ریاض سفر کرد. در کنار بن سلمان، 'ثامر السبهان'، مشاور کلیدی او در امور مربوط به رابطه با کشورهای عربی حضور داشت.

حریری، روز اول نوامبر به لبنان بازگشت و با شورای وزیران لبنان دیدار کرد و آنها را در جریان گفت‌وگوهای ریاض قرار داد. منابع آگاه می‌گویند او به آن گروه گفت که سعودی‌ها از برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی در پاریس با موضوع اقتصاد لبنان، نشستی در رم درباره حمایت از ارتش لبنان و تشکیل یک شورای مشترک عربستانی-لبنانی برای ترغیب سرمایه‌گذاری در کشور حمایت می‌کنند. حریری خطاب به اعضای کابینه که در میان آنها نمایندگان حزب‌الله هم حضور داشتند گفت علی‌رغم آنکه انتظار می‌رود بن‌سلمان مواضع سختی علیه ایران اتحاذ کند، لبنان، آماج فشار قرار نخواهد گرفت. این ضمانت‌ها، همگی نادرست از آب درآمدند.

حریری قصد داشت برای دیدار با ملک سلمان در روز دوشنبه، 6 نوامبر به ریاض برگردد، اما برنامه‌زمانی این سفر روز جمعه سوم نوامبر، بعد از تماس اضطراری تیم تشریفات محمد بن سلمان با حریری و اعلام اینکه ولیعهد قصد دیدار با او را دارد، جلو افتاد. دیدار آنها در روز جمعه اتفاق نیفتاد و حریری آن شب را در منزل مجللش در ریاض گذراند.

بخش هولناک ماجرا، اتفاقاتی است که طبق ادعاها، از اینجا به بعد افتاد. حریری، حدود ساعت هشت صبح شنبه که زمانی غیرمعمول برای ملاقات‌های محمد بن سلمان است به دیدار با او فراخوانده شد. از مظاهر تشریفات خبری نبود؛ حریری با دو ماشین، و تنها محافظ شخصی‌اش حرکت می‌کرد. او برای چند ساعت از انظار پنهان بود. 

بعد از آن، او ساعت 2 بعد از ظهر مقابل تلویزیون قرار گرفت، و بیانیه‌ای را قرائت کرد که می‌گفت بابت اینکه با تهدید مرگ از سوی ایران مواجه است و اینکه تهران در حال گسترش هرج و مرج در منطقه است از سمتش کنار می‌رود. این لحن ستیزه‌جویانه حریری علیه ایران شباهتی به مواضع او نداشت و با هیچ یک از خطابه‌نویس‌های او درباره‌اش مشورت نشده بود.»

روزنامه‌نگار آمریکایی نوشته سعد حریری تا روز دوشنبه به ریاض نرفت و روزهای شنبه و یکشنبه در هتل ریترز کارلتون که محل بازداشت شاهزاده‌های دستگیرشده سعودی، به بهانه مبارزه با فساد است، ماند. او روز دوشنبه با ملک سلمان دیدار کرد و بعد برای دیدار با ولیعهد امارات راهی ابوظبی شد. 

او روز سه‌شنبه به محل اسکناش در ریاض بازگشت و در روزهای بعد چند ملاقات دیپلماتیک با نماینده‌های آمریکا، روسیه و کشورهای اروپایی برگزار کرد. 

روزنامه‌نگار آمریکایی نوشته است: «سعودی‌ها چه می‌خواهند؟ منابع لبنانی می‌گویند برادر بزرگتر سعد الحریری، بهاء ممکن است کاندید مورد حمایت ریاض برای نخست‌وزیری لبنان باشد. سایر خویشاوندان حریری هم هفته گذشته به ریاض فراخوانده شدند، اما به این کشور سفر نکردند. گفته می‌شود که بهاء حریری هم‌اکنون در ریاض است. منابع آگاه می‌گویند که بهاء یکی از مشاورانش به نام صافی کالو را برای ملاقات محرمانه با ولید جنبلاط و رایزنی درباره راهبرد آتی برای لبنان عازم لبنان کرده اما گفته می‌شود جنبلاط جلسه را ترک کرده و حاضر به گفت‌وگو در این مورد نشده است.