نقش برجسته موشک‌های کالیبر روسی در انهدام مواضع داعش

 ارتش روسیه از سال 2015 میلادی به صورت جدی وارد نبرد سوریه شده است و حضور در جنگ سوریه منجر شده تا نیروهای سوری در نبرد با تروریست‌ها عملکرد بهتری داشته باشند.

یکی از اقداماتی که روس‌ها از پاییز سال 2015 به صورت جدی به آن پرداختند؛ شلیک موشک‌های دریا به سطح کالیبر بود. این موشک‌ها در جنگ سوریه بارها تروریست‌ها را هدف قرار داد و نتایج خوبی را در پیشروی و تثبیت مواضع نیروهای سوری به همراه داشت.

نقش برجسته موشک‌های کالیبر روسی در انهدام مواضع داعش در سوریه + جدول

گزارش منابع میدانی نشان می‌دهد که ارتش روسیه دست کم 100 بار این موشک‌ها را روی لانچر فرستاده است و به کمک این موشک‌ها صدها تروریست تکفیری کشته و زخمی شده‌اند.

وبگاه ساوث فرانت درباره ساز و کار و تعداد دفعات استفاده نیروی دریایی ارتش روسیه از موشک دریا به سطح کالیبر می‌گوید: اخیرا ارتش سوریه در پیشروی‌های بوکمال از آتش موشک‌های کالیبر نیروهای روسی بهره برده است.

نقش برجسته موشک‌های کالیبر روسی در انهدام مواضع داعش در سوریه + جدول

این وبگاه می‌افزاید: ارتش روسیه تاکنون 100 بار از موشک‌های دریا به سطح کالیبر برای پشتیبانی از ارتش سوریه (در نبرد با تروریسم) استفاده کرده است و این یک مدرک دقیق از استفاده نیروی دریایی ارتش روسیه از این موشک‌ها در سوریه است.

 

 

نقش برجسته موشک‌های کالیبر روسی در انهدام مواضع داعش در سوریه + جدول

وبگاه ساوث فرانت با اشاره به استفاده دقیق نیروهای روسی از موشک کالیبر تأکید کرد: این موشک‌ها موجب شده تا مراکز فرماندهی و تجهیزات نظامی تروریست‌ها ویران شود.

اولین سری استفاده روس‌ها از موشک کالیبر در سوریه به سال 2015 میلادی باز می‌گردد. خبرگزاری "راشا تودی (RT)" در سال 2015 میلادی درباره اولین حمله موشکی ارتش روسیه به مواضع تروریست‌ها؛ نوشت: موشک‌های شلیک شده از دریای کاسپین از طریق 6 کشتی جنگی به مواضع داعش شلیک شد. این موشک‌ها از شناورهای "داغستان"، "بویان ام"، "گراد سویاژسک"، "اوگلیت"، "بیلگی اوستیک" و "گپارد" شلیک شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک نیوز در ماه اکتبر سال 2017 گزارش داد : زیردریایی‌های «نوگورود کبیر» و «کولپینو» روسیه مستقر در دریای مدیترانه، موشک‌های بالدار «کالیبر» دریاپایه را بسوی اهداف شناسایی شده شلیک کردند و وسایل کنترل عینی، نابودی تمام اهداف (مرتبط با تروریست‌ها) را به ثبت رساند.

وزارت دفاع فدراسیون روسیه درباره حملات پرحجم نیروی دریایی ارتش این کشور علیه تروریست‌های داعش و جبهه النصره می‌گوید: نیروی هوا-فضای روسیه و موشک‌های بالدار«کالیبر» از کشتی «ادمیرال اِسِن» ضربات موشکی-هوایی زیادی به نقاط دفاعی، محل تجمع نفرات و تکنیک آلات جنگی تروریست‌ها وارد آورده است.

طبق برآوردهای صورت گرفته موشک کروز "کالیبر" را می‌توان از زیردریایی های کلاس "کیلو (Kilo Class Submarine)"، "لادا (Lada)"، "آکولا (Lada)"، "یاسن (Yasen)"، "بویان ام (Buyan -M)"، "گورشکوف (Gorshkov)"  نیز شلیک کرد.

ارتش روسیه در رزمایش ها نیز این موشک‌ها را به کار می‌گیرد. ماه می سال گذشته خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که حدود " 20 کشتی ناوگان نظامی روسیه" رزمایشی نظامی را در "دریای کاسپین" انجام داده‌اند و در این رزمایش از موشک‌های دریا به سطح نیز استفاده شده است. مسئول اطلاع رسانی در وزارت دفاع روسیه اعلام کرد برنامه این رزمایش شامل شلیک تمرینی سامانه‌های مختلف توپخانه و موشکی و از جمله موشک "کالیبر-ان.کا" بود.

در تمرین‌های ارتش فدراسیون روسیه بیش از 20 کشتی و قایق و کشتی تدارکاتی از جمله ناو موشک انداز بزرگ "داغستان" و ناوهای موشک انداز کوچک "گراد سویاژسک" و ... مشارکت داشتند که همگی به سامانه های موشکی و توپخانه پیشرفته مجهز هستند. در آوردگاه های بین‌المللی هم از همین ناوها برای شلیک موشک های پیشرفته استفاده می شود.

تحلیلگران نظامی معتقدند که موشک‌های کالیبر در زیردریایی‌های روسی طرح "پالتوس (وارشاویانکا)" و همچنین در زیردریایی های پیشرفته تر از نوع "آکولا"، "لادا" و "یاسن"نصب می شوند و موشک در پلتفرم های کوچک و تحرک در سلاح‌های مرگبار دوربرد به مراتب معقولانه‌تر است و روسیه این نکته را به صورت دقیق در جنگ سوریه نشان داده است.