تنها شش هفته تا تمام شدن مواد غذایی در یمن

سازمان‌های بومی و بین المللی فعالیت‌ها و کمک‌های بشردوستانه خواستار بازگشایی فوری راه‌های دریایی، هوایی و زمینی در یمن شدند تا ورود کمک‌های بشردوستانه و مواد غذایی و انواع دارو و سوخت به کشور یمن تضمین شود.

این سازمان‌های بشردوستانه هشدار دادند هفت میلیون یمنی از کمک‌هایی که دریافت می کردند محروم شده اند. این در حالی است که مقادیر مواد غذایی که برای آنها تخصیص یافته رو پایان است.

خبرنگار شبکه المیادین در گزارشی گفت: تنها شش هفته تا اتمام انبارهای مواد غذایی سازمانهای بشردوستانه در یمن باقی مانده است. این در حالی است که بیش از هفت میلیون نفر از مردم یمن به این کمک‌ها نیاز مبرم دارند. این هشدارها در حالی مطرح می شود که ائتلاف سعودی همه راههای دریایی، هوایی و زمینی کشور یمن را بسته است. این سازمان‌ها خواستار بازگشایی فوری این گذرگاه‌ها شدند.

عدنان حزام، سخنگوی رسمی کمیته بین المللی صلیب سرخ در یمن در مصاحبه با خبرنگار المیادین گفت: «بار دیگر دعوت خود را در زمینه بازگشایی راه‌های دریایی، هوایی و زمینی تکرار می‌کنیم تا کمک‌های بشردوستانه بتواند از این راه‌ها وارد شود؛ زیرا میلیون‌ها نفر از مردم یمن امروز به این کمک‌ها نیازمندند. بنابراین باید از بروز مشکلات دیگری بر ملت یمن جلوگیری کرد. ملتی که بیش از دو سال و نیم است که با انواع درد و رنج‌ها دست و پنجه نرم می کند».

خبرنگار المیادین افزود: سازمانها با کمک‌های بشردوستانه خود تنها سی درصد از نیازهای مردم یمن را تامین می کنند این در حالی است که مردم یمن از همین سی درصد کمک نیز با تنگ‌تر کردن حلقه محاصره محروم خواهند شد. علاوه بر این بیش از هفتاد درصد از مردم یمن به رغم نیازهای نامحدود آنها، هیچ نوع کمکی دریافت نمی کنند.

عبدالله علاو، رئیس موسسه خاورمیانه مربوط به حقوق بشر در یمن نیز گفت: «سی درصد از نیازهای مردم یمن از طریق موسسات و با ارسال کمک‌های بشردوستانه برطرف می شد. این در حالی است که هفتاد درصد از نیازهای مردم یمن همچنان به قوت خود باقی است، اما این محاصره دریایی، هوایی و زمینی که بیش از دو سال و نیم است بر ملت یمن تحمیل شده، مردم را در معرض مشکلات بسیار زیادی قرار داده و شرایط انسانی در این کشور را بحرانی کرده است».

خبرنگار المیادین ادامه داد: مردم یمن با محاصره نفس گیری دست و پنجه نرم می کنند. بیش از سه میلیون یمنی که بر اثر جنگ آواره شده اند نیز از کمکهایی همچون مواد غذایی و مواد دارویی محروم خواهند شد. از سوی دیگر حملات هوایی جنگنده های ائتلاف سعودی نیز افزایش یافته است. میلیونها یمنی در انتظار بازگشایی فوری راههای دریایی، هوایی و زمینی هستند زیرا بستن این راهها مشکلات آنها از جمله کمبود مواد غذایی و دارو را افزایش داده است. این در حالی است که فشارهای بین المللی که برای بازگشایی این راهها همواره ادامه دارد، هیچ نتیجه ملموسی تاکنون دربر نداشته است.