انتقاد شدید "شرودر" از تحریم‌های غرب علیه مسکو

"گرهارد شرودر"، صدر اعظم اسبق آلمان در گفت وگو با نشریه آلمانی "دی سایت" درباره آینده ائتلاف جامائیکا در آلمان در صورت تشکیل آن ابراز بدبینی کرده و تاکید کرد که این ائتلاف بیش از 2 سال دوام ندارد. به این ترتیب وی به دوام طولانی مدت این ائتلاف متشکل از احزاب متحد مسیحی، سبزها و لیبرال دموکرات ها اعتماد ندارد.

وی دربخش دیگری از این گفت و گو تصریح کرد که اگر ائتلاف جامائیکا منجر به این شود که حزب سوسیال مسیحی در انتخابات ایالتی در بایرن اکثریت را از دست دهد این ائتلاف نابود می شود. در این صورت ما در سال 2019 انتخابات مجدد بسیار جالبی را خواهیم داشت.

شرودر همچنین به حزب خود ( سوسیال دموکرات) توصیه کرد که در صورت شکست مذاکرات جهت تشکیل ائتلاف موسوم به جامائیکا بار دیگر به ائتلاف بزرگ وارد نشود.

در نوزدهمین انتخابات پارلمانی آلمان که در 24 سپتامبر برگزار شد، احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات شکست تلخی را تجربه کرده و البته حزب مرکل با ریزشَ آراء زیاد نسبت به دور قبل توانست به عنوان قدرتمندترین حزب وارد پارلمان شود.

حزب افراطی جایگزینی برای آلمان هم توانست با کسب بیش از 12 درصد آراء موفقیت چشمگیری را به دست آورده و برای اولین بار به پارلمان این کشور راه یابد.

حزب سوسیال دموکرات بعد از شکست تلخی که در این انتخابات خورد اعلام کرد که دیگر نمی خواهد در دولت ائتلافی آینده با احزاب متحد مسیحی مشارکت کند و می خواهد به اپوزیسیون بپیوندد.

بنابراین در این شرایط تشکیل دولت ائتلافی جامائیکا ( ائتلاف احزاب متحد مسیحی، لیبرال دموکرات و سبزها) تنها گزینه پیش روی مرکل است.

مذاکرات درباره تشکیل این ائتلاف همچنان ادامه دارد و با توجه به اختلافاتی که بین احزاب درباره مسائل مختلف وجود دارد برخی سیاستمداران از احتمال شکست این مذاکرات و برگزاری انتخابات مجدد سخن گفته اند.

البته مرکل چندی پیش از هر گونه گمانه زنی درباره برگزاری انتخابات مجدد در کشورش هشدار داده و درباره موفقیت این مذاکرات ابراز خوش بینی کرد.

شرودر در بخش دیگری از این گفت و گو همچنین به سیاست های حزب خود در بحران پناهندگان انتقاد وارد کرده و از بی برنامگی حزبش در این راستا گله کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش انتقاد شدیدی به تحریم های غرب علیه روسیه وارد کرده و از ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور این کشور حمایت کرده و گفت: وقتی ما مقایسه ای با رئیس جمهور آمریکا داشته باشیم می توانیم از اینکه یک پوتین داریم شاد باشیم.

صدر اعظم اسبق آلمان همچنین گفت  که تحریم های غرب علیه مسکو تا به حال هیچ تاثیری نداشته است.