تهدید وبا برای یک میلیون یمنی

کمیته بین المللی صلیب سرخ روز جمعه اعلام کرد که توقف واردات سوخت و دیگر کالاهای اساسی به یمن به دلیل بمباران و حملات مداوم عربستان، باعث قطع عملیات آب رسانی و رسیدن آب های آشامیدنی در سه شهر یمن شده است.

به گزارش پایگاه خبری «براقش نت»، کمیته بین المللی صلیب سرخ تاکید کرد که حدود یک میلیون نفر در معرض تهدید خطر بیماری وبا و دیگر بیمارهای ناشی از آب های آلوده را دارند.

الکساندر فیت رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در یمن گفت: سیستم‎های آبی و بهداشتی در الحدیده، صعده و تعز به دلیل کمبود سوخت متوقف شده‎اند.

آب و غذای آلوده مهمترین عامل شیوع بیماری وبا در یمن به ویژه کودکان شمرده می شود.

عواملی چون آلودگی آب ها، کمبود و نبود کمک های امدادی و دارویی و غذایی، عدم جمع آوری نخاله و زباله و کمبود کادرهای پزشکی و درمانی و عدم آمادگی جهت رویارویی با حالات فوق العاده، شیوع سریع بیماری در یمن را موجب شده است.

کارشناسان پزشکی، با انتشار گزارشی، عربستان سعودی را مسئول شیوع وبا در یمن اعلام کردند. نشریۀ پزشکی «لانست» با انتشار گزارشی اعلام کرد: حملات جنگنده های ائتلاف حمله به یمن به ریاست عربستان سعودی، بیمارستان ها و شبکه های آبرسانی را نابود کرد.

کمیته بین المللی صلیب سرخ هشدار داد که تا آخر سال جاری میلادی، شمار مبتلایان به وبا در یمن از 600 هزار نفر فراتر خواهد رفت.