وبگاه آی بیست و چهار اعلام کرد صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی گفت: اگر وزارت خارجه آمریکا دفتر سازمان آزادیبخش فلسطینی در واشنگتن را تعطیل کند، تشکیلات خودگردان فلسطینی مناسباتش را با آمریکا قطع خواهد کرد.

شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از منبعی فلسطینی اعلام کرد، آمریکا مخالفتش را با تمدید فعالیت دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین در واشنگتن اعلام کرد و برای تمدید مجوز فعالیت دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین شرایط تعیین کرد.

یکی از شرایط واشنگتن این است که سازمان آزادیبخش نباید در پی آن باشد تا اسرائیلی‌ها را در دیوان کیفری بین المللی تحت پیگرد قرار دهد. شرط دیگر واشنگتن از سرگیری گفتگو‌های صلح خاورمیانه است.

ریاض المالکی وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطینی روز شنبه تایید کرد آمریکا از تمدید مجوز فعالیت دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در واشنگتن نخستین بار بعد از دهه ۱۹۸۰ خودداری کرده است.

ساف که رهبری تشکیلات خودگردان را به عهده دارد باید هر شش ماه برای فعالیت دفتر خود در پایتخت آمریکا مجوز بگیرد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه، ریاض المالکی گفت: «دولت فلسطین دو روز قبل نامه‌ای را از وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه وزیر امور خارجه دلیلی بر ادامه کار این دفتر نمی‌بیند، دریافت کرده است».

او افزود: «چنین اتفاقی تاکنون روی نداده بود و ما از وزارت امور خارجه و کاخ سفید توضیح خواستیم و آن‌ها به ما پاسخ دادند که بعد از نشست کارشناسان بلند پایه در روز دوشنبه به ما پاسخ روشن خواهند داد».

رئیس جمهور آمریکا که تعطیلی این دفتر را خواستار بود ابتدا تصمیم گرفت حفظ آن را به دریافت مجوز شش ماهه از وزارت امور خارجه مشروط کند.

المالکی اعلام کرد «نخستین بار بعد از دهه ۱۹۸۰ در صدور مجوز ضروری برای ادامه فعالیت این دفتر تاخیر صورت می‌گیرد».

او این احتمال را مطرح کرد که آخرین سخنرانی محمود عباس در مجمع عمومی سازمان ملل متحد احتمال دارد علت این خودداری آمریکا باشد. عباس گفته بود فلسطینی‌ها موضوع شهرک سازی اسرائیل را به دیوان کیفری بین المللی ارجاع خواهند داد.

آمریکا و اسرائیل دیوان کیفری بین المللی، نخستین دادگاه مسئول محاکمه عوامل نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت را به رسمیت نمی‌شناسد.

ریاض المالکی اعلام کرد صائب عریقات مذاکره کننده تشکیلات خودگردان فلسطینی درباره این تصمیم غیرقابل قبول که احتمال دارد با پایان نقش واشنگتن در روند صلح همراه باشد به مقامات آمریکایی اعتراض کرده است.

به گفته او، هر چند دفتر ساف مجوز دریافت نکرده است، اما می‌تواند تا ۹۰ روز به کار خود، اما در سطح پایین‌تر ادامه دهد موضوعی که می‌تواند زمان لازم را برای مذاکرات احتمالی ایجاد کند.