عربستان به دنبال خروج آبرومندانه از مسئله حریری

روزنامه «الاخبار» لبنان به نقل از منابع آگاه فرانسوی نوشت، بعد از سفر اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به ابوظبی (9روز پیش)، او «اوریلین لوشووالیه»، مشاور رسمی سیاست خارجی خود را به بیروت فرستاد و خودش دو روز بعد در سفری کوتاه عازم ریاض شد.

«محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی در دیدار با مهمان فرانسوی خود چندین بار فهرست اتهام‌هایی را که به لبنان، حزب الله و سعد الحریری نخست وزیر این کشور وارد می‌کند، عنوان کرد.

منابع فرانسوی گفتند، عربستان قبل از این حریری را به ریاض احضار و او را از پرونده مفصلی درباره اقدامات حزب الله در یمن مطلع کرده بود و از او خواسته بود تدابیری عملی اتخاذ کند اما او کاری نکرد و هیچ واکنشی برای اطمینان دهی به عربستان درباره اتخاذ مواضع قاطعی علیه حزب الله نشان نداد.

به گفته این منابع، عربستان الحریری را متهم به فریبکاری کردند آن هم از زمانی که سلیمان فرنجیه را بدون کسب موافقت همه متحدانش در بیروت نامزد ریاست جمهوری کرد تا زمانی که میشل عون را نامزد کرد و تعهد داد که وی پس از رئیس جمهور شدن در مسیر تشکیل کابینه و موضع‌گیری پرونده سوریه تا نقش منطقه‌ای حزب الله از او حمایت خواهد کرد.

این منابع افزودند: سعودی‌ها همچنین تاکید کردند که بخشی از مساله حریری به موضوع مبارزه با فساد در عربستان مربوط می‌شود.

اما در بیروت، لوشووالیه از میشل عون رئیس جمهور لبنان شنیده است که او قصد دارد جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان را به سفر دوره‌ای اروپا بفرستد و او حامل نامه‌ای شخصی برای امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه خواهد بود علاوه بر اینکه مشاور ماکرون زمان ملاقات ژنرال «عباس ابراهیم» مدیر کل امنیت عمومی لبنان با برنارد باژوله رئیس سرویس اطلاعات خارجی فرانسه را جلو انداخت.

 

به نوشته الاخبار چیزی که چهره سعودی‌ها را بیش‌تر مخدوش کرد این است که فرانسه هم در کنار لبنان هجمه دیپلماتیک جهانی را رهبری کرد به گونه‌ای که بن سلمان را به عقب‌نشینی و اذعان به خواسته‌های لبنان سوق داد و موافقت خود با پاریس برای آزادی الحریری را اعلام کرد آن هم مشروط به اینکه به فرانسه برود نه اینکه مستقیم به بیروت برود و از همین رو ریاض منتظر رسیدن جان او لودریان وزیر خارجه فراسه به ریاض بررسی جزئیات بود.

به نوشته الاخبار بن سلمان نمی‌خواهد کاملا در این قضیه بازنده باشد بخصوص که می‌خواهد این نبرد را ادامه بدهد و نکته مهم در اطلاعات روزنامه الاخبار درباره ورود مستقیم واشنگتن به خط بحران است. پاریس و دیگر کشورهای عربی از طرف آمریکا مطلع شدند که واشنگتن مسئول ساماندهی امور پس از بازگشت حریری به بیروت است و از همین رو مقامات آمریکایی با طرف سعودی و شخص حریری درباره مسائل مرحله آتی تماس گرفتند.

از همین رو یک مقام بلندپایه لبنانی روز پنجشنبه از تلاش آمریکا و عربستان برای اعمال فشار بر الحریری و ارعاب وی ابراز نگرانی کرد و گفت: نقشه بن سلمان این است که به حریری درباره حل بحران مالی وی و فراهم کردن همه مایحتاج وی در ازای پذیرش ماموریت ریاض، وعده‌هایی داده می‌شود؛ بخصوص که این مقام لبنانی اظهاراتی شفاف از سوی غربی‌ها شنیده درباره اینکه عربستان دیگر نمی‌خواهد سعد الحریری در پست نخست وزیری لبنان باقی بماند.

این روزنامه افزود: بر اساس این طرح، الحریری باید به خواسته عربستان مبنی بر استعفا پایبند باشد و آن را بر مبنای چیزهایی که در بیانیه چهارم نوامبر قرائت کرد توجیه کند. لبنان نیز باید دست از هجمه دیپلماتیک بردارد و نماینده لبنان در نشست وزیران خارجه کشورهای عربی در برابر خواسته عربستان برای محکومیت اقدامات تروریستی حزب الله بخصوص در یمن نایستند چرا که میشل عون هر گونه قولی درباره موضع گیری زودهنگام را رد کرده است اما موافقت کرد که از شدت لحن کلام خود علیه سعودی‌ها بکاهد آن هم به شرطی که به توافق درباره خروج حریری از ریاض به پاریس منجر شود.