اذعان اشتون کارتر به ناتوانی آمریکا در عرصه سایبری

اشتون کارتر، وزیر دفاع پیشین آمریکا، با اشاره به قابلیت‌ها و توانایی‌های رو به رشد دشمنان بالقوه‌ این کشور در زمینه‌ی سایبری و فناوری‌های پیشرفته گفت: ارتش آمریکا از توانایی لازم برای درگیر شدن در جنگ سایبری برخوردار نیست.

او گفت: به پایان کار داعش در عراق و سوریه بسیار نزدیک شده‌ایم. آزادی شهر رقه در سوریه که قرار بود پایتخت به اصطلاح خلافت داعش باشد حقیقت وجودی داعش را از بین برد.

وزیر دفاع پیشین آمریکا یکی از نگرانی‌های اصلی خود را درباره داعش، تبدیل شدن اقدام نظامی ضد تروریست‌ها به اولویت اصلی دانست و گفت: همواره نگران این بوده است که ابعاد سیاسی و اقتصادی ماجرا به فراموشی سپرده شوند.

کارتر گفت: «دیگر هیچ کشوری حتی آمریکا هم احتمال این را نمی‌دهد که داعشی به جا مانده باشد، اما بخش‌های سیاسی و اقتصادی ماجرا همچنان بخش‌های حیاتی هستند و اینجاست که ما همواره در معرض آسیب قرار داریم.»

او با اشاره به استفاده‌ داعش از اینترنت و پایگاه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری برای هدایت و الهام بخشی تروریست‌ها برای حمله به آمریکا گفت: «خیلی اهمیت داشت که ما با استفاده از فضای سایبری همچون حملات هوایی و زمینی به بخش‌های کنترل و فرماندهی دشمنان مان حمله کنیم، اما در این زمینه از کارآمدی لازم برخوردار نبودیم. ارتش آمریکا از توانایی لازم برای درگیر شدن در جنگ سایبری برخوردار نیست. گرچه ما کشوری پیشرفته هستیم و قابلیت‌های فراوانی داریم، اما هنوز آنگونه که باید در جنگ سایبری پیشرفت نکرده‌ایم و کار‌های فراوانی پیش رو داریم.»

وزیر دفاع پیشین آمریکا در ادامه اظهاراتش مدعی شد روسیه در زمان صلح از توانایی‌های سایبری برای ایجاد دردسر در روند برگزاری انتخابات در آمریکا بهره گرفته است و گفت: «برخی از حملات سایبری هدایت شده است و برخی هم از سوی دولت ولادیمیر پوتین تحریک می‌شوند. او دارد همین طرح‌ها را در اروپا پیاده می‌کند و از نظر من رفتاری تهاجمی و خصمانه به شمار می‌آید؛ لذا ما باید خود را برای دفاع بهتر از کشورمان آماده کنیم. هنگامی که وزیر دفاع بودم می‌خواستم بودجه نظامی کشور را به سمت و سویی هدایت کنم تا به سوی قابلیت‌های پیشرفته‌تر حرکت کنیم. از جمله این قابلیت‌ها می‌توان به سایبری، فضایی و انواع هواپیما‌های جدید اشاره کرد تا بتوانیم از دیدگاه نظامی در موضع برتری نسبت به دشمنان بالقوه خود از جمله روسیه و چین قرار بگیریم. ما نمی‌خواهیم با هیچ یک از این کشور‌ها وارد جنگ شویم، اما قدرتمند بودن این مهم را تضمین می‌کند که جنگی اتفاق نیافتد و قدرتمند بودن در دنیایی که از نگاه فناوری به شدت رقابتی است نیاز دارد به اینکه همواره تلاش کنیم.»