کناره‌گیری پوتین از قدرت در سال ۲۰۱۸

 برخی منابع خبری مدعی شدند ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از حرفه «سیاست» خسته است و تمایلی به شرکت در رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۸ روسیه ندارد و به احتمال زیاد در انتخابات ماه مارس سال آینده حضور نخواهد داشت.

پوتین از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۳ مرتبه در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده است. او در انتخابات ماه مه ۲۰۰۰ بر رقبای سرشناسی مانند پریماکوف و یوری لوژکوف پیروز شد. به دلیل محدودیت قانون اساسی روسیه بر دوره‌های ریاست جمهوری، پوتین قادر به شرکت در انتخابات سال ۲۰۰۸ برای سومین دورهٔ پیاپی نبود. دمیتری مدودف، در آن انتخابات پیروز شد و پوتین را به نخست وزیری منصوب کرد. پوتین در سال ۲۰۱۲ با کسب ۶۴ درصد آرا برای سومین بار به ریاست جمهوری روسیه برگزیده شد.

«گِلِب پاولوفسکی»، مشاور پیشین کرملین و رئیس بنیاد سیاست موثر در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: حکومت روسیه وارد فاز جدیدی شده است و خود را برای انتقال به دور پسا-پوتین (پس از کناره گیری پوتین از قدرت) آماده می‌کند.

او ادامه داد: با پایان قدرت ۱۴ ساله پوتین در روسیه، او از فرصت کافی برای خرج دارایی‌اش برخوردار خواهد بود.

اگرچه ولادیمیر پوتین، هیچ گاه در فهرست ثروتمندان فوربز قرار نگرفت، برخی منابع رسمی مدعی شدند ثروت او از املاک، کشتی‌های تفریحی، جت‌های شخصی و حساب‌های بانکی به بیش از ۱۶۰ میلیارد پوند می‌رسد. همچنین در سال ۲۰۰۰ و پس از آغاز نخستین دوره ریاست جمهوری پوتین، برخی مخالفان او از جمله بیل برودر، مدیر صندوق روسیه در مصاحبه با سی ان ان، ثروت خالص پوتین را  ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد. با وجود این، اطلاعات دقیقی درباره ثروت رئیس جمهور روسیه وجود ندارد و هرچه هست گمان موسسات رتبه سنجی و اطلاعات بی پایه اشخاص است.

ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۱۵ میزان دارایی‌های خود را برای مجله فورچون برملا کرد. او اعلام کرد علاوه بر درآمد سالانه ۹۵ هزار پوندی ریاست جمهوری، دو آپارتمان و یک خودرو دارد.