گمانه‌زنی‌ها درباره هدف سفر وزیر خارجه کره شمالی به کوبا

اسپوتنیک در گزارشی نوشت: «ری یونگ-هو» وزیر خارجه کره شمالی روز دوشنبه برای مذاکره با همتای کوبایی خود، برونو رودریگو پاریلا، وارد هاوانا می‌شود. این دیدار در حالی برگزار می‌شود که روابط هر دو کشور با آمریکا تیره شده است.

«لئونید پتروف» کارشناس کره‌ای گفت: این اقدام کره شمالی برای تشکیل ائتلافی علیه واشنگتن است.

مقامات کره‌ای و کوبایی درباره جزئیات این سفر اظهار نظر نکرده‌اند.

پتروف اعلام کرد ایده جنگ سرد بار دیگر به ذهن این کشور‌ها بازگشته است. او در این باره توضیح داد: «کره شمالی به دلیل مواجهه با تحریم‌های بین‌المللی به دنبال پیدا کردن شرکای تجاری جدیدی است. سفر ری یونگ هو به کوبا نشان می‌دهد کره شمالی در پی ایجاد یک ائتلاف متشکل از کشور‌های ضد آمریکایی است».

آمریکا که مخالف آزمایشات موشکی و هسته‌ای پیونگ یانگ است برای جلوگیری از پیشرفت برنامه‌های این کشور آن را تحریم کرده است. اکنون وزیر خارجه کره شمالی با سفر به کوبا قصد دارد ارتباط با متحدان سابقش را دوباره تقویت کند.

رسانه‌های غربی این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا این دیدار به معنای آغاز یک جنگ سرد کوچک است؟ پتروف در این باره می‌گوید جنگ سرد تقریباً سه سال است که آغاز شده و فراتر از دشمنی آمریکا و کره شمالی است.

پتروف توضیح داد: این جنگ تقریباً سال ۲۰۱۴ آغاز شد. کشور‌هایی که قبلاً عضو بلوک کمونیست بودند اکنون به فرماندهی روسیه سیاست جدیدی را علیه ائتلاف آمریکایی شکل داده‌اند. در نتیجه مقابله با آمریکا نه‌ تنها در کره شمالی؛ در چین، خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا نیز مشاهده می‌شود. کره شمالی فقط یک آزمون برای سنجش این فرآیند است. آمریکا علاوه بر کره شمالی، روسیه را نیز تحریم کرده است.

به گفته این کارشناس ،روابط آمریکا با کره شمالی و کوبا در یکسال گذشته که دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا منصوب شده رو به تیرگی رفته است و واکنش واشنگتن به اتحاد این دو کشور مسلماً منفی خواهد بود.