انتقاد از اظهارات سو چی در سیزدهمین نشست آسیا-اروپا

فعالان روهینگیا در واکنش به سکوت «آنگ سان سو چی» رهبر حزب حاکم میانمار به جنایت‌هایی که ارتش میانمار علیه آنها انجام می‌دهد، او را به انکار موجودیت  مسلمانان متهم کردند.

حملات بی‌رحمانه ارتش علیه مسلمانان روهینگیا از ماه اوت آغاز شده و سو چی از محکوم کردن اقدامات ارتش امتناع کرده است.

«آنگ سان سو چی» روز دوشنبه سخنرانی کرد و گفت مهاجرت غیرقانونی و گسترش تروریسم جهان را تهدید می‌کند. کسانی که سخنرانی سو چی را شنیدند از او انتقاد کردند و گفتند او با این اظهارات قصد دارد توجه عموم را از بحران روهینگیا منحرف کند.

 

سو چی در سیزدهمین نشست آسیا-اروپا که در پایتخت میانمار در سطح وزرای خارجه برگزار شد، اعلام کرد: «امروزه ما با بی‌اعتمادی و بی‌ثباتی در جهان روبرو هستیم. درگیری‌های سراسر جهان تهدیدات جدیدی را به وجود می‌آورند: مهاجرت غیرقانونی، گسترش تروریسم و افراطگرایی خشونت‌آمیز و حتی خطر جنگ هسته‌ای».

عملیات ارتش میانمار در ایالت راخین که سازمان ملل آن را نمونه بارز پاکسازی قومی توصیف کرده است، باعث فرار کردن 600 هزار مسلمان روهینگایی به بنگلادش شده است. مسلمانان روهینگیا که گفته می‌شود تنها اقلیتی هستند که تاکنون تا این حد شکنجه شده‌اند چندین دهه است که از تبعیض و سوءاستفاده ارتش میانمار رنج می‌برند. حق شهروندی آن ها از سال 1982 تاکنون به رسمیت شناخته نشده است. اغلب بودایی‌های میانمار باور دارند روهینگیایی‌ها مهاجران بنگلادشی هستند که در زمان سلطه انگلیس بر این کشور به طور غیرقانونی به میانمار مهاجرت کرده‌اند.

«رونی سان لوین» یک فعال روهینگیایی که در آلمان مستقر است در واکنش به سخنرانی سو چی اعلام کرد اظهارات او چیزی جز «انکار موجودیت ما نیست».

این فعال روهینگیایی در مصاحبه با الجزیره گفت: « حق شهروندی روهینگیایی‌ها پس از استقلال برمه از انگلیس در سال 1948 به رسمیت شناخته شد اما رژیم نظامی میانمار در سال 1982 بار دیگر آن را لغو کرد. زمانیکه حزب سو چی در سال 1988 تشکیل شد تعداد زیادی از روهینگیایی‌ها از او حمایت کردند و حزب او کارت‌هایی برای آنها صادر کرد که در آنها کلمه روهینگیا آمده بود».

زمانیکه سخنرانی سو چی پخش می‌شد تعداد زیادی از آواره‌ها در اردوگاه‌های بازار کوکس آن را تماشا می‌کردند و این سخنرانی را «حرکتی حساب‌شده» توصیف کردند. به نظر می‌رسد سو چی باب میل ارتش میانمار که مرزها و وزارت دفاع و کشور را تحت کنترل دارد، سخنرانی کرده است.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا پیش از اینکه جلسه وزرای خارجه در پایتخت میانمار تشکیل شود از اردوگاه بازار کوکس بازدید و بر نیاز به کمک‌های انسان دوستانه تاکید کرد.

او در این خصوص گفت: «آنچه من را بیش از هر چیزی شوکه کرد این بود که کودکانی را دیدم که از کودکان کم سن تر از خودشان مراقبت می‌کردند». او همچنین از برنامه‌های پیشنهادی «کوفی عنان» دبیرکل سابق سازمان ملل متحد برای حل بحران روهینگیا حمایت کرد. یکی از خواسته‌های عنان به رسمیت شناختن حق شهروندی روهینگیایی‌هاست. البته موگرینی به دلیل واکنش نشان ندادن به جنایت‌های ارتش میانمار از جمله کشتار، آتش‌سوزی و تجاوز مورد انتقاد قرار گرفته است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه بازدیدش از بازار کوکس گفت: «معتقدم رویکرد ما بیش از اعمال فشار، همواره مبتنی بر ایجاد امکان مذاکره و تشویق به توجه به این امر است که وضعیت خود به خود درست نخواهد شد.»

آنگ سان سو چی در نخستین اظهاراتش درباره بحران روهینگیا از ارتش به دلیل حل این بحران حمایت کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که ارتش خانه‌های مسلمانان را به آتش می‌کشد، به کسانی که از آتش‌سوزی جان سالم به در برده‌اند شلیک و به زنان تجاوز می‌کند. آواره‌ها از طریق جاده و دریا سعی کرده‌اند خود را به کشور همسایه –بنگلادش- برسانند، اما تعداد زیادی از آنها در این مسیر پر خطر جانشان را از دست داده‌اند. این در حالی است که آنهایی که موفق شده‌اند به بنگلادش برسند هم شرایط خوبی ندارند. اردوگاه‌هایی که نزدیک مرز دو کشور برای آنها در نظر گرفته شده است امکانات کافی ندارند و به دلیل کمبود امکانات بهداشتی ممکن است هر لحظه بحران بهداشتی جدیدی در آنجا به وجود آید.