میانجیگری فرانسوی-مصری برای حفظ «سعد الحریری» در منصبش

 روزنامه الاخبار به نقل از منابع دیپلماتیک آگاه اعلام کرد فرانسه با وساطت مصر تلاش می کند که سعد الحریری نخست‌وزیر مستعفی لبنان در منصب خود باقی بماند و در همین راستا گفت‌وگوهای طولانی میان مسئولان فرانسوی و مصری در قبرس انجام شده است.

بر اساس این گزارش، طرف فرانسوی اصرار دارد که سعد الحریری در منصب خود باقی بماند. عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر نیز امروز (سه‌شنبه) در قاهره از الحریری استقبال خواهد کرد و از این رویکرد دفاع خواهد کرد. قاهره تلاش دارد در گفت‌وگوها با عربستان، این کشور را قانع کند که جایگزینی به جای راه‌حل فعلی لبنان وجود ندارد و لبنانی‌ها مانند دیگر کشورهای بین‌المللی و عربی طرفدار باقی ماندن سعد الحریری در منصبش هستند.

اما اینکه گفت‌وگوها به کجا می‌کشد، شک و شبهه‌ها درباره موضع الحریری نیز هنوز وجود دارد، افردی که با تیم وی در پاریس در تماس بوده‌اند می‌گویند اون قصد نگه داشتن پست خود را دارد اما دیدگاه دیگری هم وجود دارد که می‌گوید او ناچار به استعفا و تلاش برای تحمیل شروط در دولت جدید است. دیدگاه دیگری هم وجود دارد که می‌گوید الحریری پس از مراسم روز استقلال لبنان با میشل عون رئیس‌جمهور این کشور نشست خواهد داشت ، در این نشست تصمیم نهایی گرفته نمی‌شود اما راه را برای حل مشکل کنونی باز می‌کند.

منابع آگاه می‌گویند میشل عون به فرانسوی‌ها و الحریری گفته که تسویه سیاسی در لبنان هم‌چنان پابرجاست و وی قادر به دادن این تضمین است که لبنان به سیاسی بیطرفی متعهد باشد و موافقت حزب‌الله را در این خصوص کسب کرده است. گفته می‌شود سخنان دیشب دبیرکل حزب‌الله مبنی بر اینکه این جنبش هیچ فعالیت نظامی در یمن یا کشورهای حاشیه خلیج فارس نداشته، در همین راستا بوده است.

حزب‌الله در پشت درهای بسته همان مواضع دیشب سید حسن نصرالله را تکرار کرده است، این جنبش تا پیش از  برگشت سعد الحریری در هیچ بحثی در این باره وارد نمی‌شود اما مواضع زیر را مشخص کرده است:

اول: حزب‌الله می‌خواهد قبل از هر چیزی، الحریری به بیروت بازگردد حالا هر موضعی که وی (الحریری) می‌خواهد در بیروت اتخاذ کند.

دوم: حزب‌الله درباره مواضع الحریری حالا هر چه باشد از مثبت یا منفی، نظری نخواهد داد و میشل عون تعهد حزب‌الله برای عدم ورود به تنش‌های سیاسی را کسب کرده است نه با الحریری نه با دیگران.  

سوم: حزب‌الله مواضع فعلی خود در منطقه و لبنان را حفظ خواهد کرد و دست به هیچ حمله‌ای به هیچ طرفی نخواهد زد اما در مقابل هیچ حمله‌ای ساکت نخواهد شد.

چهارم: حزب الله طرفدار باقی مانند دولت فعلی در لبنان است و اگر قرار به تشکیل دولت جدید باشد باید سعد الحریری نخست‌وزیر آن باشد.

پنجم: حزب الله مطلقا هیچ حکومت تکنوکراتی را نمی‌پذیرد و به عون وتمام گروه‌های سیاسی اعلام کرده هیچ حکومت غیرسیاسی را قبول نخواهد کرد.

ششم: حزب الله می‌خواهد در هر حکومتی به شکل فعلی حضور داشته باشد، نمی‌خواهد بر سر کرسی وارد جدال شود اما به حاشیه رانده شدن هم نمی‌پذیرد.