پیروز جنگ واشنگتن-پیونگ یانگ چه کشوری است؟

 پایگاه اینترنتی روزنامه نیوزیلند هرالد در مقاله‌ای نوشت: دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، قول داده است که اگر جنگی میان آمریکا و کره شمالی روی دهد، آمریکا «هیچ گزینه‌ای جز نابودی کامل کره شمالی نخواهد داشت.» نویسنده این مقاله افزود: این سخنی قاطعانه از سوی رییس جمهور رجزخوانِ آمریکا است، اما گویی ترامپ یک مسئله را کاملاً فراموش کرده است و آن این که از لحاظ تاریخی، هرگاه آمریکا جنگی را به دست خودش راه انداخته، در همان جنگ شکست خورده است. از این‌رو، مورخان آمریکایی امیدوارند حتی اگر قرار باشد جنگی میان آمریکا و کره شمالی دربگیرد، آمریکا آن طرفِ متخاصم نباشد که اولین تیر را شلیک می‌کند.

هارلان اولمان، افسر سابق نیروی دریایی آمریکا، که کتابی در همین رابطه نگاشته است، خاطر نشان کرد: هرگاه در تاریخ آمریکا، سربازان آمریکایی به جنگی فرستاده شده‌اند که آرمانی عادلانه نداشته است، ما در آن جنگ شکست خورده‌ایم. اولمان به جنگ‌های ویتنام و جنگ دوم عراق اشاره می‌کند. وی جنگ ویتنام را شکستی خفت‌بار برای آمریکا می‌خواند که در آن دست کم 58000 سرباز آمریکایی کشته شدند. جنگ دوم عراق نیز به درستی یک شکست مفتضحانه خوانده شده است. مداخلات کوچکتر آمریکا در بیروت، گرانادا و لیبی نیز با شکست مواجه شد. مداخله آمریکا در افغانستان که به جنگ افغانستان معروف شده است، همچنان ادامه دارد و هیچ پایانی برای آن قابل تصور نیست.

اولمان در خاتمه افزود: این فاجعه‌آمیز است که آمریکا بسیاری از جنگ‌ها و مداخله‌های نظامی خود را به دلایلی آغاز کرده است که بعداً ثابت شده است، دلایلی کاملاً اشتباه بوده است. به عنوان مثال، ادعای وجود سلاح‌های کشتار جمعی در عراق، که باعث آغاز جنگ دوم عراق در سال 2003 شد، ادعایی کاملاً ساختگی بود. اولمان تأکید کرد: در هر صورت، آمریکا باید طرز تفکرِ قرن بیستمی خود را کنار بگذارد تا مگر بتواند از شکست‌های جنگی خود در آینده جلوگیری کند.