واکنش‌ها به رای دادگاه فدرال علیه رفراندوم

 در اقلیم کردستان عراق، با اعلام رای دادگاه فدرالی عراق علیه نتایج رفراندوم برگزار شده مسعود بارزانی رئیس سابق اقلیم کردستان، نظرات و موضعگیری‌های متفاوتی در این اقلیم رسانه‌ای شد.

مسعود بارزانی رئیس سابق اقلیم کردستان عراق، مبتکر و مجری رفراندوم برگزار شده کردها، در اطلاعیه‌ای درباره رای صادره از سوی دادگاه فدرالی عراق، آن را سیاسی توصیف کرد.

بارزانی در واکنش به رای ابطال نتایج رفراندوم اعلام کرد: این رای، یک تصمیم سیاسی و یکجانبه است و اصول قانون اساسی را به نفع یک جریان سیاسی خاص تفسیر کرده است.

رئیس حزب دموکرات کردستان عراق همچنین در اطلاعیه منتشره خود گفته است که هیچ شخص و جریانی نمی‌تواند رای سه میلیون کرد عراقی را ابطال کند و تصمیم دادگاه فدرالی عراق را هم بدون پشتوانه قانونی دانسته است.

و اما در دیگر سو، نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان که با اخذ اختیارات عموی خود به مرد شماره یک این روزهای اقلیم کردستان تبدیل شده است بدون اعتراف مستقیم به رای دادگاه فدرالی عراق اعلام کرد: رای دادگاه فدرالی عراق، رای نهایی و غیر قابل ابطال است.

نچیروان بارزانی در عین حال از اینکه در جلسه دادگاه، نمایندگان حکومت اقلیم کردستان عراق حضور نداشته‌اند، انتقاد کرد.

شماری از تحلیلگران و ناظرین سیاسی اقلیم کردستان بر این باورند که سخنان نچیروان بارزانی که اعلام کرده است رای دادگاه فدرالی عراق، رای نهایی و غیر قابل ابطال است، نوعی از اعتراف غیر مستقیم به رای مذکور محسوب شده و بدین معنی خواهد بود که حکومت اربیل ابطال نتایج رفراندوم را پذیرفته است.

حکومت اقلیم کردستان پیشتر از رای دادگاه فدرالی عراق درباره اعلام پایبندی تمام قومیت‌ها و جریان‌های سیاسی به حفظ تمامیت ارضی این کشور استقبال کرده بود، از این رو نمی‌تواند در مقام مخالفت با تصمیم جدید این دادگاه قرار گیرد.

البته شماری دیگر از اکراد عراقی اعلام کرده‌اند تصمیم به برگزاری رفراندوم و نتایج آن متعلق به ساکنین اقلیم کردستان است و حکومت و پارلمان محلی اقلیم توان اعلام ابطال این نتایج را ندارند و این مردم هستند که با برگزاری یک رفراندوم دیگر می‌توانند رای به ابطال آن بدهند.

محمود عثمان سیاستمدار برجسته کرد عراقی در گفتگو با یک رسانه محلی درباره رای دادگاه فدرالی گفته است که هیچ شخصی نمی‌تواند نتایج رفراندوم اقلیم کردستان را ابطال کند اما تعلیق نتایج که پیشتر هم از سوی حکومت اربیل اعلام شده است می‌تواند مبنای گفتگوها با حکومت مرکزی قرار گیرد.

وی معتقد است در صورتی که مسائل و مشکلات سیاسی اربیل - بغداد چاره یابی شود، چنین مشکلات قانونی هم به صورت اتوماتیک از بین خواهد رفت.

این عضو پیشین پارلمان عراق در ادامه گفته است، رای دادگاه فدرالی به ابطال نتایج رفراندوم با هدف اعمال فشار بیشتر بغداد علیه اربیل صورت گرفته است.

پیشتر و در مقاله‌ای که در رسانه‌های کردستان عراق منتشر شده بود مشاور مسعود بارزانی رئیس سابق اقلیم کردستان عراق نیز گفته بود که نتایج رفراندوم تحت هیچ شرایطی ابطال نخواهد شد.

هیمن هورامی گفته بود که اگرچه رفراندوم در گذشته انجام شده است، اما نتایج آن برای همیشه و در آینده اقلیم محفوظ خواهد بود.

همزمان یک منبع در حکومت اقلیم کردستان که نام وی فاش نشده است به سایت شارپرس گفته است که اربیل در آینده‌ای نزدیک موضع رسمی خود را درباره رای صادره از سوی دادگاه فدرالی عراق اعلام خواهد کرد.

این منبع گفته است که موضع حکومت اقلیم با هدف حل و فصل مشکلات اربیل - بغداد، احترام به رای صادره از سوی دادگاه فدرالی عراق خواهد بود.

خبرها در اقلیم کردستان عراق حاکی از آن است که حیدر العبادی نخست وزیر عراق ضمن استقبال از موضعگیری حکومت اقلیم، خواهان اعلام نظر مسعود بارزانی است که آیا در نهایت به ابطال نتایج رفراندوم خواهد پیوست یا نه؟ بارزانی مجری مستقیم رفراندوم اقلیم کردستان بوده است بنابراین تصمیم نهایی هم با وجود استعفا از پست ریاست اقلیم همچنان در دستان وی خواهد بود. بارزانی متعاقب صدور رای دادگاه فدرالی عراق در اطلاعیه‌ای آن را سیاسی و بدون پشتوانه قانونی و حقوقی خواند اما اصرار بغداد به ابطال رسمی نتایج رفراندوم از سوی رئیس سابق اقلیم ممکن است به دور از اعلام رسانه‌ای در نهایت وی را وادار به این کار کند.

شایان ذکر است با گذشت دو ماه از برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان، دادگاه فدرالی عراق برگزاری این رفراندوم را غیر قانونی توصیف کرد. بر اساس رای صادره این دادگاه، برگزاری رفراندوم و نتایج حاصله از آن ملغی اعلام شده اشت.