تلاش روسیه برای میانجیگری/تماس پوتین با عربستان، مصر و آمریکا

روسیه فعالانه تلاش می‌کند تا با ایفای نقش میانجیگرانه، راه‌حلی برای بحران سوریه ایجاد شود.

در همین راستا، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه پس از دیدار با همتای سوری خود «بشار اسد»، با سران برخی کشورها از جمله «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگویی تلفنی انجام داد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی(واس) گزارش داد که ولادیمیر پوتین، سه‌شنبه شب با ملک سلمان تماس تلفنی برقرار و با وی درباره «اوضاع در منطقه و به‌ویژه سوریه» گفت‌وگو کرد.

پوتین و بن‌سلمان در این گفت‌وگو، همچنین به روابط دوجانبه میان دو کشور و راه‌های گسترش و تقویت آن و نیز تلاش‌های صورت‌گرفته برای حل بحران‌های منطقه پرداختند.

رئیس‌جمهوری روسیه و پادشاه سعودی همچنین درباره همکاری‌های مشترک برای مبارزه با افراط‌گرایی و مبارزه با تروریسم جهت برقراری امنیت و ثبات در منطقه گفت‌وگو کردند.

کاخ کرملین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که پوتین و ملک سلمان در این گفت‌وگوی تلفنی، بر اهمیت تقویت تحرکات دو کشور درباره بازار انرژی تأکید کردند.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین شب گذشته با همتای مصری‌اش تماس تلفنی برقرار و با وی درباره آخرین تحولات اوضاع در سوریه و تلاش‌های انجام‌شده برای حل و فصل سیاسی بحران در این کشور، گفت‌وگو کرد.

ریاست‌جمهوری مصر در بیانیه‌ای در این‌باره اعلام کرد: «این دو رئیس‌جمهور بر ادامه رایزنی‌ها و هماهنگی‌های دوطرفه درباره تحولات اوضاع در منطقه خاورمیانه توافق و بر اهمیت همکاری برای بازگرداندن ثبات به منطقه و تامین امنیت برای مردمان آن تأکید کردند.»

پیش از این نیز، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که ولادیمیر پوتین در تماس تلفنی، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا را در جریان نتایج نشستش با بشار اسد در «سوچی»، قرار داده و بر اهمیت ایجاد راه‌حلی سیاسی برای جنگ سوریه تأکید کرد.

به گفته این سخنگو، پوتین و ترامپ به مدت تقریبا یک‌ساعت درباره برخی مسائل بین‌المللی از جمله سوریه، اوکراین، ایران، کره‌شمالی و افغانستان گفت‌وگو کردند.