حمایت چین از کناره‌گیری رئیس جمهور زیمبابوه

چین روز چهارشنبه اعلام کرد به تصمیم «رابرت موگابه» برای کناره گیری از سمت ریاست جمهوری زیمبابوه احترام می گذارد. رابرت موگابه رئیس جمهور 93 ساله زیمبابوه یک هفته پس از کودتای نظامی در این کشور روز سه شنبه استعفای خود را اعلام کرد.

چین روابط نزدیکی با زیمبابوه و به ویژه خود موگابه دارد. «لو کانگ»، سخنگوی وزارت خارجه چین، در یک نشست خبری اظهار کرد پکن از اینکه می بیند زیمبابوه به طور صلح آمیز و مسالمت آمیز مسائل موجود را با مذاکره حل و فصل می کند خرسند است. وی همچنین گفت سیاست های این کشور در قبال زیمبابوه هیچ تغییری نکرده است.

کانگ با اشاره به اینکه موگابه نقشی تاریخی در استقلال و آزادی زیمبابوه داشته است گفت: «چین به تصمیم موگابه برای استعفا احترام می گذارد. او دوست خوب مردم چین باقی خواهد ماند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین در خصوص درخواست آمریکا برای برگزاری یک انتخابات آزاد در زیمبابوه گفت: «این کشور خود قادر به حل مسائل داخلی است و چین امیدوار است دیگر کشورها در این امور دخالت نکنند.»

ارتش زیمبابوه مدتی پس از اینکه موگابه «امرسون منانگاگوا» معاون اول خود را از کار برکنار کرد، قدرت را به دست گرفت. پس از استعفای موگابه، قرار است منانگاگوا به عنوان رئیس جمهور موقت زیمبابوه سوگند یاد کند.

چین و زیمبابوه روابط دیپلماتیک و تجاری نزدیکی با یکدیگر دارند. پکن در زمان اعمال تحریم های اقتصادی از سوی کشورهای غربی علیه زیمبابوه در کنار دولت موگابه ایستاد و در بخش های مختلف این کشور سرمایه گذاری های عمده ای انجام داد.