ادعای نتانیاهو درباره برقراری صلح با فلسطین

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته در نشست ویژه کِنسِت که همزمان با چهلمین سالگرد سفر «انور سادات»، رئیس‌جمهور اسبق مصر به اسرائیل،  اعلام کرد با تغییر دیدگاه عمومی عرب ها می توان نسبت به هموار شدن مسیر صلح امیدوار بود.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «من همچنان منتظر «انور سادات فلسطینی‌ها» هستم تا تمایل آنها را برای برقراری صلح اعلام کند.»

وی با اشاره به تعهد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مورد تلاش برای برقراری صلح ادامه داد: «ما باید دایره صلح را گسترش دهیم. سران کشورهای اطراف ما بزرگترین مانع برای صلح نیستند. بزرگترین مانع، عقاید عمومی است که در خیابان های کشورهای عربی پخش می شوند و طی سال ها با ارائه تصویری اشتباه و گمراه کننده از اسرائیل، باعث شست و شوی مغزی عموم شده است.»

وی تاکید کرد: «یک صلح سرد به یک جنگ پرحرارت برتری دارد ولی یک صلح گرم بدون شک بهتر از صلح سرد است. همه ما آن را (صلح گرم) را می خواهیم ولی نخست باید دیدگاه عمومی به اسرائیل تغییر کند. در غیر این صورت، مقابله با غلبه تبلیغات بی وقفه فلسطینی ها (علیه اسرائیل) ممکن نخواهد بود. این تبلیغات بذر تغییر افکار عمومی در جهان عرب است. ما در برخی از کشورهای عرب شاهد تغییر افکار عمومی (به سود اسرائیل) بوده ایم. این موضوعی است که ما باید از ادامه و گسترش آن حمایت کنیم. این اقدام در نهایت، بر روند صلح با فلسطینی ها تاثیر خواهد گذاشت.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اظهار کرد زمانی که صلح با اسرائیل از خارج اجرایی شود برقراری صلح با فلسطینی ها ممکن می شود.

نتانیاهو همچنین در این نشست با اشاره به اهمیت استراتژیک صلح با مصر، خواستار برقراری ارتباط بیشتر مردم این کشور با یهودیان سرزمین های اشغالی شد و اعلام کرد «ما به برقراری این روابط امیدواریم ولی همه چیز دست ما نیست.»

نتانیاهو در این نشست به سفر «انور سادات»، رئیس جمهور اسبق مصر به اسرائیل اشاره کرد و گفت: او (انور سادات) با سفر 40 دقیقه ای خود از مصر به اسرائیل تاریخ را تغییر داد. دو طرفی که طی نسل ها با هم جنگیده بودند، دست صلح به سوی یکدیگر دراز کردند.

وی در پایان لفاظی‌های بی‌اساسش، ایران را عامل ایجاد ناامنی در منطقه معرفی کرد و مدعی شد: امروزه، بسیاری از کشورهای عربی آگاه هستند آنچه خاورمیانه را تهدید می کند، اسرائیل نیست.  اسرائیل یک بازیکن معتبر و متوسط در خاورمیانه است که از سوی ایران و گروه های تروریستی تهدید شده است. انور سادات که به دنبال برقراری صلح بود نیز به وسیله یکی از گروه های افراطی ترور شد.

انور سادات  سومین رئیس جمهور مصر و اولین حاکم این کشور بود که پیمان سازش با اسرائیل را امضا کرد و رژیم صهیونیستی را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخت. او در اکتبر 1981 به وسیله جهاد اسلامی مصر ترور شد.