اظهارنظر سناتور آمریکایی درباره خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا

«جف مارکلی» سناتور آمریکایی اعلام کرد عملیات ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا «تمام نشانه‌های پاکسازی قومی را دارد».

با اینکه «آنگ سان سو چی» رهبر حزب حاکم میانمار هنوز هم اتهاماتی را که درباره سوء استفاده از حقوق روهینگیایی‌ها مطرح می‌شود، نمی‌پذیرد، اعضای مجلس سنای آمریکا خشونت ارتش میانمار علیه مسمانان را که به آواره شدن ۶۰۰ هزار نفر منجر شده است، خلاف قوانین حقوق بشری می‌دانند.

گروه‌های حقوق بشری، ارتش میانمار را به جنایت‌هایی از جمله تجاوز گروهی به روهینگیایی‌هایی که در پی حملات بی‌رحمانه ارتش آواره شده‌اند، متهم می‌کنند. میانمار در این مورد ادعا کرده عملیاتی که سازمان ملل متحد آن را نمونه بارز پاکسازی قومی توصیف کرده است برای حفظ امنیت ملی میانمار ضروری است.

سو چی در نشست آسیا-اروپا که در پایتخت میانمار برگزار شد اعلام کرد «ما هیچ گزارشی درباره نقض حقوق بشر در این منطقه دریافت نکرده‌ایم. ما نمی‌توانیم بگوییم چنین اتفاقی رخ داده است یا نه. اما دولت باید تلاش کند چنین اتفاقی نیفتد».

دولت میانمار که اکثر جمعیت آن بودایی است روهینگیایی‌ها را مهاجران غیرقانونی می‌داند که از بنگلادش به این کشور آمده‌اند.

اعضای کنگره آمریکا اوایل ماه نوامبر پیشنهاد دادند مقامات نظامی میانمار تحریم شوند و محدودیت‌های مسافرتی بر آن‌ها اعمال شود.

«جف مارکلی» از حامیان این تحریم‌هاست و رئیس هیئتی است که از ایالت راخین در ساحل غربی مانمار بازدید کرد. این گروه همچنین از بازار کوکس که محل برپایی اردوگاه‌های پناهجویان روهینگیایی است، دیدن کرد.

مارکلی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «تعداد زیادی از پناهجویان مستقیماً با خشونت‌های بی‌رحمانه ارتش مواجه شده‌اند. عزیزان برخی از آن‌ها مقابل چشمانشان کشته شده‌اند یا به همسران و دخترانشان تجاوز شده است. این شرایط تمام نشانه‌های پاکسازی قومی را دارد».

هیئت مذکور از میانمار خواست اجازه دهد یک بررسی بین المللی درباره اتهاماتی که به ارتش این کشور وارد شده، انجام شود. مارکلی همچنین تاکید کرد میانمار باید به کسانی که قصد بازگشت به خانه‌هایشان دارند، اجازه دهد به کشورشان برگردند. دولت سو چی به دلیل سکوت مقابل جنایت‌های ارتش علیه مردم روهینگیا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. این در حالی است که ادعا می‌شود قدرت دولت با قدرت ارتش که چندین دهه است بر میانمار حکومت می‌کند، برابر نیست.

روهینگیایی‌ها مدت‌هاست که از سوی ارتش میانمار سرکوب شده‌اند، اما موج جدید شکنجه‌ها از ۲۵ اوت آغاز شده است. بی‌رحمی ارتش به حدی زیاد بوده که انتقاد بین المللی را در پی داشته است. آوارگاه روهینگیایی برای عبور از مرز و فرار به بنگلادش با دشواری‌های زیادی روبرو بوده‌اند. شماری از آن‌ها هنگام عبور از مرز آبی دو کشور جانشان را از دست داده‌اند.