بازگشت مسلمانان روهینگیا به میانمار

میانمار و بنگلادش روز پنج‌شنبه (امروز) توافقی را برای بازگشت مسلمانان «روهینگیا» که مجبور شدند از خشونت‌های ارتش میانمار در استان «راخین» به بنگلادش فرار کنند، امضا کردند.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، میانمار خبر امضای این توافق را اعلام کرد اما جزئیاتی درباره تعداد آوارگان روهینگیا که اجازه بازگشت به خانه‌هایشان در میانمار را دارند، فاش نکرد.بیش از 620 هزار مسلمان روهینگیا از 25 آگوست سال جاری میلادی از میانمار به سمت بنگلادش فرار کردند.

آوارگان روهینگیایی که وارد بنگلادش شدند، می‌گویند که سربازان و بودائی‌ها در میانمار خانه‌هایشان را به آتش کشیده‌ و نظامیان به سمت آن‌ها تیراندازی کرده‌اند.دفتر «آنگ سان سو چی» رهبر دوفاکتوی میانمار می‌گوید که توافق در خصوص «بازگشت آوارگان از استان راخین» توسط مقامات کابینه در«نایپیداو» پایتخت میانمار به امضا درآمده است.

طبق توافق، آوارگان روهینگیا می‌بایست اسناد مربوط به اقامت خود را ارائه کنند تا مجوز بازگشت به کشورشان را پیدا کنند، اما تعداد اندکی از مسلمانان روهینگیا اسناد اقامت دارند.نخست‌وزیر بنگلادش گفته است: «ما به مذاکرات دوجانبه با میانمار ادامه می‌دهیم تا این اتباع میانماری (روهینگیا) بتوانند به کشورشان بازگردند. درخواست من از میانمار است که اتباع خود را خیلی زود از بنگلادش بازپس گیرد».

روهینگیایی‌ها در کمپ آوارگان بنگلادش در خصوص این توافق بسیار زیاد ابراز تردید کردند و یکی از آن‌ها گفت: «آن‌ها خانه‌های ما را سوزاندند، آن‌ها زمین‌ها و گاوهای ما را گرفتند. آیا اینها را بازمی‌گردانند؟»یکی دیگر از آن‌ها اینگونه گفت: «من اصلاً خوشحال نیستم. اول اینکه، من می‌بایست بدانم آیا آن‌ها ما را با هویت روهینگیا پذیرش می‌کنند».

چندین دهه است که مسلمانان روهینگیا با رفتارهای تبعیض‌آمیز دولت خود که اکثریت آن را بودایی‌ها تشکیل می‌دهند، مواجهند.