سوء استفاده سیاسی ترامپ از حادثه تروریستی مصر

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از حادثه تروریستی مصر به منظور تبلیغ برای ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا و برنامه خود برای احداث دیواری در امتداد مرز آمریکا و مکزیک استفاده کرد.

در پی حمله تروریستی روز جمعه در منطقه سینای شمالی در مصر، دستکم 305 نفر جان خود را از دست دادند. این حادثه، مرگبارترین حمله تروریستی در تاریخ این کشور به حساب می‌آید.

دونالد ترامپ در پیامی در صفحه کاربری توییتر خود ضمن تسلیت به مردم مصر گفت: «ما باید از همیشه قدرتمندتر و هوشیارتر باشیم و اینگونه نیز خواهیم بود. ما به دیوار و ممنوعیت (ورود مسلمانان به آمریکا) نیاز داریم.»

ترامپ همچنین اعلام کرد با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، گفتگو خواهد کرد.

این پیام توییتری ترامپ، با واکنش وی نسبت به بمب‌گذاری در منطقه پارسونز گرین در ماه سپتامبر در انگلیس شباهت بسیاری دارد. در آن زمان، ترامپ در پیامی در صفحه کاربری توییتر خود نوشته بود ممنوعیت ورود اتباع چند کشور عمدتا مسلمان به آمریکا باید «در سطحی بزرگتر، سختگیرانه‌تر و دقیق‌تر اجرا شود. اما مسئله احمقانه این است که چنین اقدامی، مناسب به شمار نمی‌رود!»

این در حالی است که نام مصر در لیست کشورهایی که اتباع آن‌ها اجازه ورود به خاک آمریکا را ندارند، وجود ندارد. فرمان اجرایی ترامپ – که سومین نسخه از این فرمان است -- ورود مسافران از سوریه، لیبی، ایران، یمن، چاد، سومالی، کره شمالی و ونزوئلا به آمریکا را ممنوع اعلام کرده است.

با این‌حال، اندکی پس از اجرای این فرمان، یک قاضی فدرال در ایالت هاوایی آمریکا با این فرمان مخالفت کرد. حکم این قاضی، دولت آمریکا را از ممانعت از ورود مسافران از این کشورها، به استثنای کره شمالی و ونزوئلا، بازداشت.

برنامه پیشنهادی رئیس جمهور آمریکا برای احداث یک دیوار در مرز مکزیک نیز با چالش‌های این‌چنینی مواجه شده است. شرکت‌های پیمانکار، نمونه‌های مختلفی از این دیوار را در شهر سن دیگو به نمایش گذاشتند و اکنون، مقامات گمرک و حفاظت مرزی آمریکا در حال بررسی آن‌ها هستند. با این‌حال، کنگره همچنان لایحه بودجه برای تامین سرمایه به منظور احداث این دیوار را تصویب نکرده است. دولت آمریکا تخمین زده است احداث این دیوار به 1.6 میلیارد دلار بودجه نیازمند است.

رئیس جمهور مصر در واکنش به این حمله تروریستی تعهد کرد «در مقابل تروریست‌ها ایستادگی و مبارزه خواهد کرد.» 

سیسی گفت: «ما با نیرویی بی‌رحم علیه تروریست‌ها به این اقدام آن‌ها پاسخ خواهیم داد.»