به گزارش مهر به نقل از راشا تودی، روز گذشته یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در سیشل واقع در اقیانوس هند سقوط کرد. این دومین ضربه وارد شده بر آمریکا در بخش هوایپیماهای بدون سرنشین قابل کنترل از راه دور (پهپاد) ظرف یک هفته اخیر محسوب می شود.

هر چند نوع هواپیماهایی که آمریکا در این چند روز از دست داده باهم متفاوت است اما خود موضوع از دست رفتن این هواپیماها می تواند تردیدهای زیادی را درباره امنیت پراوزهای آمریکا بوجود بیاورد.

هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی موجود در سیشل با هدف مبارزه با پدیده دزدی دریایی در این منطقه مستقر شده اند و هواپیمایی که دیروز سقوط کرد از نوع MQ - ۹ بود. این هواپیما قادر به شلیک موشک های قابل هدایت با لیزر بوده اما پهپادی که ایران توانسته آن را بدست بیاورد قابلیت های بسیار زیادی از جمله توانایی بویایی بسیار بالا از جمله تشخیص بوی مواد شیمایی و رادیواکتیو و همچنین قابلیت شنود بسیار بالاست.

این رسانه روسی در ادامه به ماجرای موفقیت ایران در فرود آوردن یک پهپاد آمریکایی در هفته گذشته و اظهارات مسئولان ایران و آمریکا در این باره پرداخته و می نویسد: هر چند در ابتدا آمریکا واکنشی در این باره نشان نمی داد اما در نهایت " باراک اوباما " مجبور شد تا بطور رسمی از ایران بخواهد تا این هواپیما را به واشنگتن پس بدهد.

در این میان مقامات ایرانی اعلام می کردند که توانسته اند هدایت هواپیمای آمریکایی را در دست گرفته و آنرا در خاک ایران فرود بیاورند. این اظهار نظر فرضیه وجود جنگ سایبر میان ایران و آمریکا را قوت می بخشد؛ فرضیه ای که از سال گذشته و با رخنه یک کرم رایانه ای به نام استاکس نت به رایانه های ایران شکل گرفت.

راشا تودی با اشاره به مواردی از تقابلات سایبری ایران و آمریکا می نویسد: در ابتدای سال جاری میلادی پایگاه هوایی " کریچ " در نوادا که یکی از مراکز اصلی نگهداری پهپادهای آمریکایی است از نفوذ یک کرم رایانه ای به سیستم های خود خبر داد که البته پس از چند روز مقامات آمریکایی اعلام کردند که توانسته اند این ویروس را شناسایی و منهدم کنند.

اما اکنون از دست دادن دو پهپاد در عرض یک هفته این احتمال را پدید می آورد که از دست دادن این هواپیما به جریان استاکس نت ربط داشته باشد.

استاکس نت ویروسی بود که پس از گذشت چند ماه از پیدایش آن مشخص شد " جرج بوش " در آخرین روزهای دوران ریاست جمهوری خود دستور ساخت آن را برای نفوذ در تاسیسات ایران داده بود و باراک اوباما نیز سپس آن را تائید کرده بود.

به گزارش مهر، از دست دادن دو هواپیمای بدون سرنشین در ظرف چند روز ضربه ای سنگین برای نیروی هوایی آمریکا محسوب می شود و این در حالی است که پاکستان نیز تهدید کرده درصورت مشاهده این هواپیماها در آسمان خود آنها را هدف قرار می دهد. همزمان شدن این سه موضوع می تواند عملیات های آمریکا در سایر نقاط جهان را که بوسیله هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین انجام می شود با مشکل مواجه کند.