اذعان به ناکامی تلاش‌ها برای مقابله با قدرت هسته‌ای کره شمالی

پایگاه اینترنتی بلومبرگ در مطلبی به قلم الی لیک، نوشت زمان برای جلوگیری از دستیابی کره شمالی به سلاح هسته‌ای سپری شده است و اکنون باید بر بازدارندگی متمرکز شد.

در این گزارش آمده است اظهارات اخیر نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، پس از آزمایش موشکی کره شمالی درست مانند اظهاراتی بود که یک ابرقدرت باید ایراد کند. اما این تهدیدها فاقد اعتبار است؛ زیرا نمی تواند مانع دستیابی کره شمالی به سلاح هسته ای شود.

این گزارش می‌افزاید ایده تهدید برای این بود که بتوانند رهبر کره شمالی را به میز مذاکره بکشانند. اما این اتفاق هرگز رخ نمی دهد. آمریکا و متحدانش حدود 25 سال است در این زمینه تلاش می کنند. کره شمالی اکنون برای اینکه تهدید هسته ای جدی برای آمریکا باشد به کلاهک هسته ای نیاز دارد تا بتواند بعد از ورود دوباره به جو زمین عمل کند.

مایکل آسلین، کارشناس موسسه هوور، در این باره گفت: این موضوع به زمان نیاز دارد. در حال حاضر این یک مسئله فنی است و آنها در حال دستیابی به آن هستند. پس اکنون زمان آن رسیده که رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم. آمریکا هیچوقت نباید کره شمالی را به عنوان کشوری با سلاح هسته ای بپذیرد. اما می تواند به چرخه های بی نتیجه اعمال فشار و مذاکره پایان دهد. کره شمالی از هر اقدامی برای خرید زمان به منظور تکمیل سلاح های هسته ای اش استفاده می کند. بنابراین بهتر است تمرکز را بر نبردی که هنوز در آن نباخته ایم معطوف کنیم. به جای اتلاف منابع در وزارت امور خارجه به منظور آمادگی برای مذاکره با نمایندگان کره شمالی بهتر است دیپلمات ها و طراحان استراتژیکی آمریکا بر ارتقا قدرت بازدارنگی مان علیه کره شمالی تمرکز کنند.

در ادامه گزارش به نقل از این کارشناس آمده است با وجود توئیت های تهدیدآمیز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نمی توان به آسانی باور کرد که او دستور حمله پیشگیرانه را صادر خواهد کرد. ما برای اینکه بتوانیم با تهدید کره شمالی مقابله کنیم به گزینه های خلاقانه ای نیاز داریم. رئیس جمهور می تواند از ناراضیان کره شمالی در خارج از این کشور بخواهد تا برای انتقال قدرت و برقراری دموکراسی در کره شمالی برنامه ریزی کنند. کسی چه می داند شاید ناراضیان بتوانند دولت در تبعید تشکیل دهند. آمریکا باید از طریق حملات سایبری و روش های متعارف برنامه های کره شمالی را مختل کند.