ترس عربستان از شلیک یمن

یگان موشکی یمن همان‌طور که وعده داده بود به پایتخت تمام کشورهای شرکت‌کننده در تجاوز به یمن حمله کند، دیروز با شلیک موشک «کروز» به تاسیسات اتمی «براکه» در «ابوظبی» به یکی دیگر از تهدیداتش عمل کرد. انصارالله پیش از این با شلیک موشک به فرودگاه بین‌المللی ریاض، عمل به وعده‌هایش را آغاز کرده بود.

شکست ائتلاف متجاوز سعودی در حمله به یمن باعث شد تا حربه جدیدی برای شکست انقلابیون یمنی به اجرا گذاشته شود. عربستان و امارات به عنوان دو کشور اصلی متجاوز به یمن، طی 33 ماه بمباران بی‌وقفه این کشور و قتل‌عام وحشیانه دست‌کم 15 هزار غیرنظامی آن، انتشار گسترده و عمدی بیماری دیفتری و وبا و... در عرصه نظامی نتوانستند حریف انصارالله شوند، بنابراین، «فتنه جدیدی» را تدارک دیدند و آن چیزی نبود جز سرمایه‌گذاری روی مهره قدیمی خود « علی عبدالله صالح».

 صنعا طی چند روز گذشته به صحنه «خیانت نیروهای عبدالله صالح علیه انقلابیون یمن» تبدیل شده بود طوری که آل‌سعود این فتنه را «انقلاب مبارک» خواند. ائتلاف سعودی امید زیادی به این فتنه بسته بود تا اینکه اتفاق بسیار مهم دیگری رخ داد که همه این تحولات را تحت‌الشعاع خود قرار داد: «حمله موشکی به ابوظبی و هدف قرار دادن نیروگاه اتمی 30 میلیارد دلاری امارات.»شبکه تلویزیونی «المسیره»، متعلق به انصارالله یمن دیروز یکشنبه اعلام کرد، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور، تأسیسات اتمی «براکه» در ابوظبی امارات را هدف موشک قرار داده‌اند. طبق گزارش این شبکه تلویزیونی، یک فروند موشک کروز بالدار به تأسیسات اتمی براکه در ابوظبی شلیک شده است. «عزیز راشد»، معاون سخنگوی نظامی ارتش یمن، وابسته به انصارالله نیز با تایید این حمله گفت «موشک کروز پرتابی به هدف خود یعنی تاسیسات هسته‌ای در ابوظبی اصابت کرده است». راشد در ادامه حملات ارتش یمن به کشورهای متجاوز را «قانونی و مشروع» دانست و گفت این حملات در دفاع از یمن مقابل دشمنی مستمر ائتلاف سعودی است. وی موشک کروز شلیک شده را «دستاوردی صرفا یمنی» دانست و اعلام کرد: «ارتش یمن قدرت تولید چنین موشک‌هایی را دارد... شلیک این موشک براساس اطلاعات نظامی جدید صورت گرفته و بردی بالغ بر ۱۶۰۰ کیلومتر دارد.»

تحقق وعده انصارالله

شلیک موشک 1600 کیلومتری «کروز» به ابوظبی را می‌توان «تحقق وعده رهبران انصارالله» دانست که در ماه‌های گذشته امارات را تهدید به حمله کرده بودند.

این تهدیدات به طور جدی روز 13 آبان سال جاری و با شلیک یک موشک به فرودگاه بین‌المللی «ملک خالد» ریاض عملیاتی و تبدیل به تیتر یک روزنامه کیهان شد که متاسفانه، این روزنامه را به دلیل انتشار خبر تهدیدات انصارالله، و پیش‌بینی که دیروز محقق شد! 2 روز توقیف کردند.

عبدالملک حوثی، رهبر انصارالله شهریور ماه امثال هشدار داده بود که، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قادرند نقاطی دورتر از ریاض را هدف بگیرند. رهبر انصارالله به کشورها و شرکت‌هایی که سرمایه‌هایی در امارات دارند هم هشدار داده بود که این کشور بعد از حمله به یمن دیگر امن نخواهد بود. چند روز پس از شلیک موشک بالستیک به فرودگاه بین‌المللی ریاض نیز یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و شورای عالی سیاسی این کشور اعلام کردند آمادگی دارند، پایتخت همه کشورهای متجاوز را تا پایان سال هدف موشک‌های بالستیک قرار دهند. اکنون پس از سه ماه از این وعده انصارالله، اولین موشک کروز به امارات شلیک شد.

«ضیف‌الله الشامی»، عضو کمیته سیاسی جنبش انصارالله یمن در این باره روز گذشته و پس از شلیک این موشک گفت: «ما اعلام کرده بودیم که نیروهای یمنی موشک‎هایی در اختیار دارند که با آنها می‌توانند همه پایتخت‎های کشورهای متخاصم را هدف قرار دهند...موشک شلیک شده به ابوظبی پاسخ به تلاش‎های امارات برای نابودی جبهه داخلی یمن است.»

جزئیاتی از حمله

 نیروگاه اتمی 30 میلیارد دلاری «براکه» در ابوظبی امارات، در ۵۳ کیلومتری غرب شهر الرویس، یکی از نیروگاه‌های کشور امارات و اولین نیروگاه اتمی این کشور با ظرفیت تولید ۵۶۰۰ مگاوات شامل ۴ رآکتور ۱۴۰۰ مگاواتی طراحی شرکت برق کره (KEPCO) از نوع رآکتور آب فشرده پیشرفته است. قرار بود این نیروگاه سال 2018کار خود را آغاز کند. المسیره در ادامه به نقل از «یک منبع نظامی» اعلام کرده: «موشک کروز بالدار به دقت به هدف خود در ابوظبی اصابت کرد.» موشک کروز، موشک‌هایی قابل هدایتند که امکان تغییر چندباره مسیر و ارتفاع را تا قبل از رسیدن به هدف را دارند. این موشک از حیث شلیک شامل سه نوع زمین‌پایه، هواپایه و دریاپایه است و از حیث بُرد، موشک‌هایی از 50 تا 2500 کیلومتر از آن وجود دارد. یگان موشکی یمن که عربستان و امارات را دو متجاوز اصلی به این کشور می‌داند، پیش از این، یک فروند موشک بالستیک میان‌برد به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض شلیک کرده بود. منابع یمنی گفته بودند آن موشک نیز به هدف موردنظرش اصابت کرده است.

تکذیب امارات و واکنش انصارالله

همواره پس از حملات انقلابیون یمن به عربستان، ریاض این حملات را تکذیب کرده است. در شرایط کنونی نیز امارات برای رهایی از تبعات مخرب این حمله، اقدام به تکذیب آن کرده است. خبرگزاری امارات به نقل از نهاد امور فوق‌العاده و بحران‌های این کشور اعلام کرده که هیچ موشکی از یمن به سوی این کشور شلیک نشده است. این نهاد اماراتی همچنین گفته، امارات سامانه‌های پدافند هوایی دارد که قادر است با هر تهدیدی از هر نوعی مقابله کند و پروژه تأسیسات براکه ایمن و در مقابل همه احتمالات مستحکم است. البته تکذیب این حمله موشکی قابل پیش‌بینی بود چرا که امارات اساسا حیات خود را مدیون سرمایه‌گذاری‌های خارجی در شهر دبی می‌داند و در صورت تایید خبر حمله به ابوظبی قطعا سرمایه‌گذارهای خارجی اقدام به ترک امارات خواهند کرد. بنابراین بهترین روش این است که به صورت کلی منکر شلیک موشک به ابوظبی شوند. محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی انصارالله هم در پاسخ گفت، «شلیک موشک به امارات در راستای دفاع از خود انجام شده» و این «ابوظبی به خاطر خجالت از این موضوع، منکر شلیک موشک می‌شود.»

فتنه عبدالله‌صالح هم خوابید

از سوی دیگر اوضاع صنعا پایتخت یمن این روزها تحت تاثیر فتنه جدیدی بود که عبدالله صالح رئیس‌جمهور برکنار شده یمن مجری آن است. از روز چهارشنبه گذشته نیروهای تحت امر عبدالله صالح با حمله به انقلابیون یمن باعث تنش در پایتخت شدند. عبدالملک حوثی، ‌رهبر انصارالله از کشته یا زخمی شدن ۴۰ تن در درگیری‌های دو طرف خبر داد، در حالی که منابع امنیتی در صنعا از کشته و زخمی شدن بیش از ۶۰ تن صحبت می‌کنند. شبکه اسکای نیوز نیز از افزایش کشته‌ها در بین دو طرف به ۱۴۰ تن خبر داد. عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن، روز شنبه، اتفاقات و درگیری‌های اخیر در صنعا را «فتنه» نامید و از «علی عبدالله صالح»‌ رئیس‌جمهور پیشین یمن خواست تا «عاقلانه» رفتار کند. به نظر می‌رسد شلیک این موشک، این فتنه را هم به شدت تحت تاثیر قرار داده و همین روزهاست که خبر پایان کامل آن رسما اعلام شود.

مقامات جنبش انصارالله و دولت در صنعا دیروز اعلام کرده‌اند که وضعیت تحت کنترل است. سخنگوی انصارالله تصریح کرده همچنان برخی درگیری‌ها بین نیروهای انصارالله و طرفداران صالح ادامه دارد، اما جنبش انصار الله اوضاع را تحت کنترل خود دارد. صالح الصماد رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن نیز در پی توطئه‌ای که از چند روز پیش در صنعا پایتخت یمن به وجود آمده بود اعلام کرد: «دولت این کشور فتنه را در نطفه خفه کرد.»

دیروز حتی خبر رسید، علی عبدالله‌صالح طی یک عقب‌نشینی آشکار از ایران و حزب‌الله لبنان خواسته وساطت کنند!