افشاگری دیوان لاهه درباره جرایم جنگی انگلیس در عراق

این افشاگری در قالب گزارشی 74 صفحه ای از تحقیقات مقدماتی در این خصوص در اجلاس سالانه اعضای دیوان لاهه در نیویورک مطرح شد. بنسودا اظهار کرد: «پس از ارزیابی حقوقی دقیق و همه جانبه اطلاعات موجود به این نتیجه رسیدیم که اساس قابل قبولی برای اثبات جرایم جنگی سربازان انگلیسی در عراق وجود دارد.»

دادستان دیوان لاهه در سال 2014 تحقیقات مقدماتی در زمینه اتهامات مطرح شده در خصوص جرایم جنگی سربازان انگلیسی از جمله شکنجه و آزار و اذیت بازداشت شدگان عراقی را آغاز کرد. این تحقیقات در پی شکایات وکلا و گروه های حقوق بشری در خصوص شکنجه دست کم 1071 عراقی در بازداشتگاه های تحت کنترل انگلیس در سال های 2003 تا 2008 انجام شد. همچنین ادعاهایی در خصوص قتل غیرقانونی 52 عراقی تحت بازداشت از سوی سربازان انگلیسی مطرح شده است.

با این حال، بسیاری از این وکلا که خود عضو گروه های حقوق بشری بودند، به مطرح کردن اتهامات ناعادلانه محکوم شدند؛ اما در حال حاضر اطلاعات موثقی موجود است که اتهامات مطرح شده علیه انگلیس را اثبات می کند. اوایل سال جاری میلادی انگلیس صدها مورد از ادعاهای مطرح شده در خصوص جرایم جنگی سربازانش در عراق و افغانستان را انکار و رد کرد.

دیوان دادگستری بین المللی مستقر در لاهه به عنوان یک دادگاه مستقل با هدف رسیدگی به جرایم جنگی، نسل کشی و جنایات علیه بشریت فعالیت خود را از سال 2002 آغاز کرد.