واکنش شیخ نعیم قاسم به تصمیم اسرائیل و ترامپ درباره قدس

«شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی در محل دانشگاه امام صادق، با اشاره به مسئله قدس شریف گفت: آزادسازی فلسطین به مثابه آزادسازی سرزمین‌های عربی است. وی تأکید کرد که هزاران جوان به عضویت حزب‌الله درآمده‌اند و به توانایی‌ها دست یافتیم که تا پیش از جنگ در سوریه در اختیار مقاومت نبود.

شیخ نعیم قاسم در سخنرانی خود گفت: آن‌ها می‌خواستند از طریق ضربه زدن به سوریه یا ضربات دیگر به مقاومت، ارتباط بین ایران و مقاومت در لبنان و فلسطین را قطع کنند، اما مسئله در سوریه، تغییر نظام یا تغییر سیاسی نیست، بلکه ماجرا ضربه زدن به ستون اصلی یا همان زدن محور مقاومت است، در این شرایط بایستی در کنار سوریه می‌ماندیم تا سقوط نکند، زیرا اگر ضربه می‌خورد، این محور مقاومت بود که متضرر می‌شد.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به پیروزی‌های اخیر مقاومت، تأکید کرد که پس از گذشت 6 سال و نیم از آغاز بحران، در سال 2017 داعش به پایان کار رسانده شد. وی افزود که آن‌ها در این اندیشه بودند که بحران در سوریه به تضعیف حزب‌الله می‌انجامد و بر همین اساس به این فکر بودند که پس از اینکه جنگ در سوریه حزب‌الله را خسته و ناتوان کرد، جنگی را علیه آن به راه بیاندازند.

وی افزود: ما در سوریه شهدا و مجروحانی داشتم، اما نتیجه این بود که هزاران جوان به حزب‌الله پیوستند و به توانایی‌هایی دست یافتیم که مقاومت پیش از جنگ در سوریه فاقد آن بود. (پیشتر) مقاومت دارای تسلیحات سبک همچون کلاشینکف و آر‌پی‌جی بود و سلاح‌هایی سنگین مانند تانک و توپخانه‌های بزرگ نداشتند، اما هنگامی که به سوریه رفتیم، یادگرفتیم که در صحرا و کوه‌ها چگونه عمل کنیم و جنگ شهری و خیابانی را فراگرفتیم و اینکه چگونه خانه به خانه و کوچه به کوچه شهرها را آزاد کنیم. و در نهایت چگونگی هدایت زره‌پوش‌ها همچون تانک‌ها و استفاده از انواع توپخانه‌ها و موشک‌ها را به دست آوریم و این چیزی جز توانایی و تخصص بیشتر نیست. 

شیخ نعیم قاسم در ادامه گفت:‌ حزب‌الله که عده‌ای انتظار تضعیفش را می‌کشیدند، قوی‌تر شده و امکانات بیشتری در اختیار دارد، و بر همین اساس «اسرائیل» جرئت راه انداختن جنگی علیه لبنان را ندارد، زیرا می‌داند که این حزب بیش از هر زمان دیگری قوی‌تر شده و برای جنگ آماده است و در مقابل رژیم صهیونیستی کوتاه نیامده و عقب نشینی نخواهد کرد. هرکس که امام خمینی و امام خامنه‌ای امام وی باشد، نمی‌تواند عقب بنشیند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ترامپ اعلام کرد که قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی می‌داند، و خواهان انتقال سفارت آمریکا به این شهر است؛ این موضع ترامپ به چه معنا است؟ این موضع به این معنی است که آمریکا درباره اینکه خواهان دادن بخشی از این سرزمین به فلسطینی‌ها است، به اعراب و مسلمانان دروغ می‌گوید و نمی‌خواهد حتی بخش کوچکی از این سرزمین را به فلسطینیان بدهد.

وی افزود: اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به این معنی است که آن‌ها به دنبال ایجاد یک «دولت اسرائیلی» بدون شناسایی یک دولت فلسطینی هستند.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه گفت: اما به نوبه خود، از ابتدا بر ضرورت آزادسازی کامل فلسطین از بحر تا نهر (دریای مدیترانه تا رودخانه اردن) و اینکه قدس پایتخت فلسطین باشد و اسرائیل حاکمیتی بر این سرزمین نداشته باشد، تأکید داشته‌ایم.

شیخ نعیم قاسم، تأکید کرد که در این شرایط هم ما و همه کسانی که به دنبال آزادی (فلسطین) هستند مسئولیت دارند، و هرچند که آزادسازی هزینه دارد اما قبول نخواهیم کرد که اسرائیل برای ده‌ها سال در منطقه ما باقی بماند و برای همین انشاءالله به مقاومت خود ادامه خواهیم داد.

وی با تمجید از ملت ایران، و با تأکید بر اینکه این ملت بر سر مسئله فلسطین و دیگر قضایای منطقه فداکاری زیادی کرد، گفت: خدا را شکر می‌کنیم که در محوری واحد قرار داریم.