به گزارش فارس، هفته نامه الکفاح العربی در مقاله ای به بررسی عقب نشینی نیروهای نظامی آمریکا از عراق پرداخته و به بررسی هزینه های حملات نظامی آمریکا در ده سال اخیر بویژه در عراق پرداخته است.

تلفات انسانی جنگ عراق

الف: تلفات آمریکاییها

این گزارش در آستانه خروج نیروهای آمریکایی از این کشور به هزینه هایی اشاره کرده است که از سوی آمریکا در طول ۹سال جنگ در عراق بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ تحمیل شده است، هزینه های این جنگ تنها شامل عملیات نظامی نمی شود، بلکه در ابعاد تلفات انسانی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و موارد دیگر قابل بررسی است.
بر اساس تازه ترین آمار که در زمینه هزینه های آمریکا در این جنگ تهیه شده است، تا روز ۲۸ اکتبر گذشته بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ نفر از نیروهای آمریکایی و ناتو در این حملات کشته شده اند که ۴۴۸۲ نفر از آنها آمریکایی هستند، باقی کشته شده ها از تابعیت های مختلف هستند، در این مدت همچنین ۳۶ هزار نفر نیز زخمی شده اند که ۳۲۲۱۹ نفر از آنها از نیروهای آمریکایی اند.
به این آمار باید کشته های مزدوران، دیپلمات ها و شهروندان آمریکایی شاغل در کنار نیروهای نظامی را نیز افزود که در این صورت تعداد آنها به بیش از ۱۰ هزار کشته و ۱۳۰ هزار زخمی می رسد، اینها آماری است که روزنامه نیویورک تایمز آن را ارائه کرده است.
این ارقام را بر اساس سالهای هشت گانه می توان به این صورت تقسیم کرد، سال ۲۰۰۳،۵۸۰ نفر کشته؛ سال ۲۰۰۴،۹۰۶ نفر؛ سال ۲۰۰۵،۸۹۷ نفر کشته؛ سال ۲۰۰۶،۸۷۲نفر؛ سال ۲۰۰۷،۹۶۳ کشته؛ سال ۲۰۰۸،۳۲۲ کشته؛ سال ۲۰۰۹،۱۵۰ نفر کشته؛ سال ۲۰۱۰،۶۰ نفر کشته و در سال ۲۰۱۱ نیز تا ۲۸ اکتبر ۵۲ نفر کشته شده اند.
به عبارت دیگر می توان گفت که هزار نفر اول بین مارس ۲۰۰۳ تا ۸ سپتامبر، هزار نفر دوم از این تاریخ تا ۲۶ اکتبر ۲۰۰۵، هزار نفر سوم از این تاریخ تا ۸ ژانویه ۲۰۰۷، هزار نفر چهارم نیز از همان تاریخ تا تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۸ کشته شده اند.

ب: تلفات عراقی ها

در مورد تلفات انسانی عراقی ها از این جنگ تاکنون آمار و ارقام رسمی منتشر نشده است، ارقامی نیز که وجود دارد، تنها بر اساس مطالعات و اظهار نظرهای غیر رسمی از داخل و خارج از عراق مطرح شده است، " جرج بوش " رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۰۵، تعداد تلفات عراقیها را بیش از ۳۰ هزار نفر برشمرده بود، اما یک پژوهش با نام IRAQ Body Count، این تعداد را در فاصله زمانی ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ بیش از ۱۵۰ هزار نفر اعلام کرده است، در اکتبر سال ۲۰۰۶ نیز در مجله ای پزشکی به نام The Lancet تعداد تلفات عراقی ها بالغ بر ۶۵۵ هزار نفر برآورد شده بود، این آمار بر اساس معدل مرگ و میر در عراق بر اساس آمارهای رسمی در سال ۱۹۸۲ بود که این میزان از آمارهای رسمی مرگ و میر بعد از جنگ تفریق شده و حاصل آن میزان مرگ و میر عراقی ها بر اثر جنگ بود، بر اساس این آمار معدل مرگ و میر عراقی ها از ۵/۵ نفر از هر هزار نفر در سال ۱۹۸۲ به ۳/۱۳ نفر از هر هزار نفر در سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ افزایش پیدا کرد.

از سوی دیگر یک بررسی از کشور انگلیس با نام Opinion Research تعداد قربانیان عراقی در جنگ عراق را تا سال ۲۰۰۸ بالغ بر یک میلیون نفر برآورد کرده است، گزارش های دیگر اروپایی و آمریکایی از جمله آمار Body Count تعداد تلفات عراقی ها تا سال ۲۰۰۸ بالغ بر ۸۷ هزار و ۶۶۵ نفر تا ۹۵ هزار و ۶۸۷ نفر بوده است، این آمار اعلام می کند که تنها در سال ۲۰۰۷ میلادی ۲ هزار و ۶۵ نفر از نیروهای پلیس عراق کشته شده اند، اما این نسبت در سال ۲۰۰۸ به ۹۲۸ نفر کاش پیدا کرده است، در سال ۲۰۰۹ این آمار به ۲۲۵ نفر رسیده و در ۲۰۱۰ نیز ۴۲۹ نظامی عراقی در این کشور کشته شده اند.

هزینه های مالی جنگ عراق

در مورد هزینه های مالی جنگ عراق نتایج مورد نظر را میتوان از دو طریق به دست آورد، یکی از این راهها سازمان های مدنی آمریکایی است، مورد دوم شامل بودجه های نظامی جنگی است که کنگره آن را تصویب می کند، گزارش های سازمان های آمریکایی می گوید که هزینه عملیات میدانی در عراق بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است، اما " جیمس مک گفرن " نماینده ماساچوست در سخنانی در کنگره در تاریخ ۲۸ اکتبر سال ۲۰۰۶ اعلام کرد که آمریکا روزانه بیش از ۲۴۶ میلیون دلار در جنگ عراق هزینه می کند، این یعنی اینکه این جنگ برای آمریکا ۲ هزار و ۸۴۷ دلار در هر ثانیه هزینه برمی دارد. این سناتور آمریکایی در این سخنرانی، مشروح هزینه های آمریکا در این جنگ را به صورت زیر مطرح کرد: ۳/۷۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۴؛ ۳/۸۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۵ و ۴/۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶. در آن تاریخ این سناتور تاکید کرد که تصمیم به عقب نشینی فوری از عراق ۳۷۱ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت، این در حالی است که هزینه این عقب نشینی در سال ۲۰۱۰ بالغ بر یک تریلیون دلار(هزار میلیارد دلار) برآورد شده است.

در همان زمان پژوهشی از سوی لیندا بیلمز و جوزف اوجین استیولتز(برنده جایزه نوبل اقتصاد) تهیه شد، این دو از دانشگاه های هاروارد و کلمبیا بودند، آنها در این پژوهش هزینه های این جنگ را ۲ هزار و ۲۶۷ میلیارد دلار بر آورد کردند، البته هزینه های این جنگ بر اساس ارزیابی های رسمی به صورت زیر است:

- هزینه های جاری: ۳۳۶ میلیارد دلار
- هزینه های عملیاتی: ۳۸۶ میلیارد دلار
- خسارت ها و حقوق ها بازنشستگی: ۱۲۷ میلیارد دلار
- خسارت های حمل و نقل و تضمین های دیگر: ۱۶۰ میلیارد دلار
- کاهش تولید ناشی از تلفات و معلولیت ها و استعلاجی ها: ۳۵۵ میلیارد دلار
- فاکتور سوخت نیروهای رزمی و عملیات باربری: ۳۰۰ میلیارد دلار
- عامل کندی اقتصاد داخلی کشور: ۱۵۰ میلیارد دلار
- عامل کاهش پروژه های تولیدی در اثر هزینه بردار بودن جنگ: ۴۵۰ میلیارد دلار

این هزینه ها در کتابی با عنوان " هزینه های واقعی جنگ، ۳ تریلیون دلار " برآورد شده است که روزنامه لوفیگارو فرانسه در شماره خود در تاریخ ۱۰/۴ / ۲۰۰۸ خلاصه ای از این کتاب را منتشر کرده است، بر اساس این کتاب رقم استفاه شده در عراق بیشتر از جنگ ویتنام و دو برابر هزینه های آمریکا در جنگ کره بوده است.

هر آمریکایی از زمان تولد ۳۰ هزار دلار بدهی دارد

حجم بدهی های عمومی آمریکا هم اکنون بیش از ۹/۱۳ تریلیون دلار است، این یعنی اینکه هر آمریکایی از مرد گرفته تا زن و کودک شیرخوار بالغ بر ۳۰ هزار دلار بدهی دارد.

در ارزیابی های دفتر بودجه کنگره آمریکا آمده است که هزینه های جنگ های عراق و افغانستان تا پایان سال جاری بالغ بر ۴/۲ تریلیون دلار خواهد بود، از سوی دیگر معدل بدهی های آمریکا نسبت به تولید داخلی این کشور از ۳۵ درصد در سال ۱۹۷۵ به بیش از ۶۵ درصد در دوره کنونی رسیده است. از لحاظ معیارهای تاریخی نیز آمریکا تنها در دوره جنگ دوم جهانی این بدهی را به خود دیده و میزان بدهی این کشور به ۱۲۰ درصد از تولید داخلی این کشور رسیده است.

دیوید ویس اقتصاددان ارشد موسسه " استاندارد اند بوزر " در این زمینه می گوید: این مشکل روند رو به رشد خواهد داشت، ما پیش بینی می کنیم که در صورت ادامه دار بودن هزینه های آمریکا به این صورت تا آغاز سال ۲۰۵۰ میزان بدهی های ملی آمریکا به ۳۵۰ درصد متوسط تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد رسید.

بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی آمریکا در میان بدهی های آمریکا نیز ژاپن با ۵۸۶ میلیارد دلار طلبکارترین کشور از آمریکاست و چین با ۴۰۰ میلیارد دلار، انگلیس با ۲۴۴ میلیارد دلار، عربستان و کشورهای صادر کننده نفت با ۱۲۳ میلیارد دلار در رده های بعدی قرار دارند.

از سوی دیگر گزارش هزینه های جنگ ها که مرکز مطالعات واتسون وابسته به دانشگاه براون تهیه کرده نشان می دهد که میزان هزینه های آمریکا برای جنگ ها دست کم به ۷۳ تریلیون دلار می رسد، این در حالی است که برخی این عدد را ۴/۴ تریلیون دلار می دانند، در ۱۰ سال اخیر که رویکرد آمریکا به سوی افغانستان به بهانه از بین بردن سران القاعده کشیده شده است، تاکنون بیش از ۳/۲ تریلیون دلار تا ۷/۲ تریلیون دلار هزینه کرده است.

این ارقام البته با در نظر گرفتن برخی هزینه های عمومی که باید به آنها توجه شود، رو به رشد خواهد بود، مانند هزینه هایی که درباره تعهد طولانی مدت به مجروحان و کهنه سربازان و هزینه های جنگی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ وجود خواهد داشت. این آمار البته شامل یک تریلیون دلار از سود این هزینه ها و میلیارد ها دلاری از هزینه هایی که نمی توان آنها را به شمارش درآورد، نمی شود.

مطالعاتی که ۲۰ دانشمند آمریکایی انجام داده اند، نشان می دهد که پرونده کشته ها و زخمی های این حملات همچنان مبهم است، از سوی دیگر تریلیون ها دلاری که در ده سال اخیر هزینه شده، فایده ای نداشته است، سناتور " باب کورکر " که نماینده جمهوری خواه ایالت تنسی است، معتقد است که ۱۹ نفر از اعضای القاعده با صرف هزینه ای بالغ بر ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار دلار در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۹۹۵ نفر را کشتند و باعثخسار های مادی به میزان ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد دلار شدند، اما بعد از آن آمریکا سه جنگ را با عراق و افغانستان و القاعده آغاز کرد که از زمان آغاز این جنگ ها تاکنون به ازای هر کشته حملات ۱۱ سپتامبر دست کم ۷۳ نفر کشته شده اند، حال باید دید که آیا تمام این اتفاقات ارزشش را داشته است یا نه؟
عقب نشینی آمریکا از عراق باعثافزایش نفوذ ایران می شود

این مقاله همچنین در بخش دیگری به فرا رسیدن زمان عقب نشینی آمریکا از عراق اشاره کرده و این سوال را مطرح می کند که آیا این عقب نشینی به افزایش نفوذ ایران در منطقه خواهد انجامید یا اینکه عراق را در آتش ناامنی های سیاسی قرار خواهد داد که از مرزهای لبنان سوریه و اسرائیل آغاز می شود؟

آلان کوربا موسس مرکز ملی " بررسی نگرانی ها " اخیر درمقاله ای به بررسی سناریوهای بعد از عقب نشینی آمریکا از عراق پرداخته و مدعی شد که این کشور در آستانه پذیرش یکی از این سه سناریو قرار خواهد داشت، این سناریوها به ادعای این سایت آمریکایی شامل تجزیه، ایجاد دیکتاتوری جدید در این کشور یا تبدیل شدن به دولتی وابسته به ایران خواهد بود، این مقاله حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ را موفقیتی بزرگ دانست، ولی تاکید کرد که مصیبت از آنجایی شروع شد که هیچ طرحی برای دوره بعد از اشغال عراق چیده نشده بود و آمریکا نیروهای کافی را برای تعامل با ناامنی های بعد از اشغال این کشور نداشت. از سوی دیگر در این کشور نیز مانند سایر کشورهای خاورمیانه همه چیز به ارتباطات قبیله ای و دینی بستگی دارد، هنگامی که ما بخواهیم صادرات نفتی و درآمدهای آن را در این کشور مورد توجه قرار دهیم، درگیری های شیعه و سنی شروع میشود و از سوی دیگر کردها نیز به دنبال مقابله با تمام کسانی هستند که روی خاک آنها دست گذاشته اند.

این گزارش البته سعی می کند تا آمریکا را عاملی برای ایجاد توازن در عراق بداند و مدعی شود که با وجود انجام انتخابات پارلمانی و وجود مجلس نمایندگان و دولت در کشور، این نوری المالکی است که وزارتخانه های دفاع و کشور و امنیت داخلی را در اختیار دارد، این گزارش به صورت تلویحی مدعی می شود که نوری المالکی توان کافی برای تسلط بر کشور را در اختیار ندارد.