عراق پس از پایان جنگ با داعش با چه مسائلی روبروست؟

پایگاه اینترنتی روزنامه «رأی الیوم» در سرمقاله خود نوشت: با وجود پیروزی قاطع عراق بر گروه وهابی صهیونیستی داعش و نابودی این گروه در خاک عراق نباید از خطرهای این گروه و فعالیت های سری آن غافل بود، و این کشور در راه پر پیچ و خمی که برای مبارزه با فساد و بازسازی پیش رو دارد، باید به مشکلات امنیتی ناشی از فعالیتهای زیرزمینی بقایای داعش هم توجه ویژه ای داشته باشد.

عراق پس از تسلط کامل نیروهای این کشور بر مرزهای سوریه و عراق، رسما پایان جنگ علیه داعش را جشن گرفت و حیدر العبادی نخست وزیر این کشور اعلام کرد جنگ بعدی عراق علیه فساد خواهد بود.

از این پیروزی به عنوان بزرگترین پیروزی ارتش و ملت عراق از زمان اشغال این کشور به دست آمریکا در سال 2003 یاد می شود، به گونه ای که تمام آرزوهای داعش و طرفداران آن برای حفظ خلافت خودخوانده‌ای که ابوبکر البغدادی سرکرده این گروه در تابستان سال 2014 برپایی آن را از منبر مسجد جامع نوری موصل اعلام کرد، بر باد رفت.

نکته قابل توجه اینکه ائتلاف متشکل از 60 کشور برای مبارزه با تروریسم که در سه سال گذشته با داعش در سوریه و عراق جنگید البغدادی سرکرده این گروه یا فرماندهان اصلی آن را نکشته یا اسیر نکرده، و اگر او نجات پیدا کرده است این ائتلاف هنوز برای ما راز نجات وی یا محل فعلی اقامت او را برملا نکرده و اسنادی را برای آشنایی بیشتر با سرکردگی این گروه و طرح های بعدی آن ارائه نکرده است. برخی گزارش های آمریکایی حاکی از آن است که بیش از سه هزار تن از نیروهای داعش هنوز سلاح خود را زمین نگذاشته اند.

نمی خواهیم با طرح چنین سوالهایی از اهمیت این پیروزی بکاهیم اما این به معنای آن هم نیست که بسیاری از واقعیت های مهم را نادیده بگیریم. مهمترین واقعیت فعلی این است که خطر واقعی این گروه از ایدئولوژی سرچشمه می گیرد که شرایط مناسب را برای رشد و به کارگیری دهها هزار نفر به عنوان نیروی جنگی در داخل یا خارج از سوریه و عراق آماده کرد. اگرچه این خاستگاه ها در مقایسه با سه سال گذشته حرارت و شور و شوق سالهای قبل را ندارد اما همچنان به قوت خود باقیست. این گروه همچنین موفق شد دهها زیرشاخه در بسیاری از کشورهای جهان به وجود بیاورد که سینا، یمن، لیبی، افغانستان، سواحل آفریقا، پاکستان، هند، سوریه و عراق از جمله آن ها است.

داعش پس از اقدام به فعالیت های محرمانه (و زیر زمینی)، از یک معضل نظامی به مشکلی امنیتی تبدیل شده است و این به آن معناست که ائتلاف آمریکا دیگر بهانه ای برای حضور در خاک سوریه و عراق ندارد و همه نیروهای بیگانه ای که در خاک این دو کشور حضور دارند باید به کشورهای خود بازگردند، زیرا تداوم حضور این نیروها به مثابه نقض حاکمیت این دو کشور است و مسئولیت مبارزه با گروه داعش بر عهده دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی سوریه و عراق است.