ردپای همدستان یهودی ترامپ در تصمیم قدس

عواقب تصمیم باید از دو بعد مشخص شود یکی معنی آن برای جنگ رژیم صهیونیستی و فلسطین و دیگری دیدگاه آمریکا برای نظم جهانی.

در اوایل ژانویه سال 2016، ترامپ به سوال انتقال سفارت ایالات متحده از تل آویو به اورشلیم این گونه پاسخ داد: "آن ها سفارت را در اورشلیم می خواهند" و افزود: "خوب، من برای این تصمیم 100 درصد هستم" منظور او از " آن ها" گروه هایی مانند ائتلاف یهودیان جمهوری خواه و مسیحیان یوحنا بود. این دو گروه دارای رد پای قوی و وزن قابل توجهی از نظر دارایی های مالی هستند.

ردپای ادلسون

شلدون ادلسون که یکی از سرمایه‌داران یهودی آمریکایی و یکی از ثروت‌مندترین افراد جهان است برای مبارزات انتخاباتی ترامپ مبلغ 25 میلیون دلار به کمپین ترامپ اختصاص داده بود و بعد از پیروزی ترامپ نیز 5 میلیون دلار دیگر به این امر اختصاص داد. امتناع ترامپ در ماه ژوئن از انتقال سفارت آمریکا باعث خشم ادلسون شد.

مساله انتقال سفارت از زمانی که در سال1995 توسط کنگره تصویب شد ، به طور روتین توسط رئیس جمهورهای آمریکا لغو می شد.

حسام زوملوت رئیس دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) در واشنگتن، به CNN گفت که این تصمیم ترامپ باعث تعجب او شده است، وی در ادامه گفت: "احساس کردم که ناگهان به عقب برگشتیم چون در مسیر خوبی برای حل نهایی مسائل قرار داشتیم." شاید این تصمیم ناگهانی و اجرای قانون سال 1995 بتواند توسط فشار افرادی مانند ادلسون توجیه داده شود."

با این حال رابطه میان ادلسون و ترامپ محدود به حمایت از اسرائیل نیست. این دو ،چند روز پیش پیروزیی را به دست آوردند که برای آن ها بیلیون ها دلار سود داشت.

ادلسون مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ترامپ را با اهداف خاصی نظیر تغییر قوانین مالیاتی و انتخاب اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل حمایت مالی کرده است.

ردپای کوشنر

یکی دیگر از افراد مطرح در این مساله جرد کوشنر داماد ترامپ است. طبق گزارش های سی ان ان کوشنر و همسرش در هفته های اخیر حول برنامه های مالیاتی فعال بوده اند جالب توجه است که کوشنر در سال 2008 تجارت میلیارد دلاری خود را شروع کرد درست زمانی که پدرش به جرم همکاری در انتخابات غیرقانونی، فرار از مالیات و شهادت دروغین به زندان افتاده بود.

کوشنر یک یهودی صهیونیست است که ساخت شهرک های اسرائیلی در سرزمین های اشغالی فلسطین را پشتیبانی می کند. او ارتباطات شخصی و خانوادگی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دارد.

دو فرد دیگر نیز در تیم ترامپ وجود دارند، دو وکیل و متخصص در امور مالی و مالیاتی.

اولین نفر جیسون گرین بلات است. وی قبلا افسر قانونی در سازمان سرمایه گذاری دونالد ترامپ بود و اکنون به عنوان نماینده ویژه‌ ترامپ در مذاکرات بین‌المللی منصوب شده است. وی همچنین با کوشنر در پرونده فلسطین و اسرائیل همکاری می کند. او یک یهودی ارتدوکس است که در شهرک های اسرائیلی زندگی می کرد جایی که به عنوان یک نگهبان مسلح و به طور داوطلبانه کار می کرد.

نفر بعدی دیوید فریدمن است که یک وکیل صهیونیستی و مشاور یهودی ترامپ است. وی در مسائل مربوط به ورشکستگی متخصص و اکنون به عنوان سفیر آمریکا در اسرائیل مشغول به کار است

نوع و شکل تیمی که اطراف ترامپ هستند نشان می دهد که اورشلیم به عنوان بخش بزرگی از یک پروژ مالی، سیاسی، انتخاباتی و مذهبی مورد توجه قرار گرفته است.

اما باید توجه داشته باشیم که تصمیم گیری درباره اورشلیم تحت الشعاع سیاست های مالیاتی جدید است.

ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود قول داد که از سازمان های بین المللی و موافقت نامه هایی که با منافع ایالات متحده منافات دارند، بیرون برود. وی از توافق نامه تغییرات آب و هوا خارج شد و خواستار بازبینی مجدد توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی شد. پس از این چشم انداز ترامپ راحت تر امکان نادیده گرفتن قطعنامه های بین المللی سازمان ملل درباره بیت المقدس را داشت. تصمیم ترامپ یکی دیگر از نشانه های ضعف نظم نوین جهانی است.

مشاوران دونالد ترامپ از جمله رکس تیلرسون و متحدان عربی او با استفاده از واژگان مختلف سعی در نرم کردن و بهتر نشان دادن سخنرانی وی درباره قدس داشتند. رکس تیلرسون گفت:" پس از این اعلام هیچ چیز متفاوت نیست به جز رییس جمهور که در حال حاضر قانون سال 1995 را اجرا کرده است."

با این حال، چند روز پیش از اعلام ترامپ، تفکر واقعی دولت ایالات متحده به وضوح توسط مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، نشان داده شد.

او به سفر برنامه ریزی شده خود به فلسطین اشاره کرد و گفت: " دیدار من از این سرزمین افتخار بزرگی خواهد بود. سرزمینی که "پادشاه داوود" 3000 سال پیش در آن حکومت می کرده ، وی در ادامه به مساله انتقال سفارت اسرائیل به اورشلیم و برنامه ترامپ اشاره کرد."

چنین گفتمانی به وضوح از تشدید بنیادگرایی مذهبی در سراسر جهان می کاهد.

این تصمیم برای یک لحظه به خاورمیانه شوک بزرگی وارد کرد. خیابان های فلسطین و دیگر شهرهای منطقه شاهد اعتراض هایی بود که در سال های اخیر کم سابقه بوده اند.

پاسخ سیاستمداران به ویژه فلسطینی ها توسط نسل های جوان بعدی به دقت مورد توجه قرار می گیرد. روزهای آینده در تعیین شکل گیری آینده فلسطین مهم است. جوانان این کشور چگونگی رهبری فلسطین و برخوردهای سیاسی را قضاوت می کنند و اگر پاسخ متقاعد کننده ای به دست نیاورند، احتمال دارد موج جدیدی از جنبش های سیاسی ظاهر شود.