دیدار پنهانی فرستاده ویژه ماکرون با شاهزادگان سعودی

فرستاده ویژه «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه و سفیر فرانسه در ریاض، هفته گذشته با شماری از شاهزاده‌های بازداشت‌شده در هتل «ریتز کارلتون» دیدار کردند. شاهزاده «امیر بن‌طلال» میلیاردر معروف هرگونه تفاهم با بازرسان را رد می‌کند و محاکمه علنی را خواستار می‌شود.

منابع بلندپایه در پاریس  دیدار فرستاده ویژه رئیس‌جمهور فرانسه و سفیر فرانسه در عربستان با شاهزاده‌های بازداشت‌شده و همچنین «خالد التویجری» مدیر دیوان پادشاهی در دوره «عبدالله بن‌عبدالعزیز» را اطلاع دادند.

هدف هیات فرانسوی دیدار جداگانه با هر یک از شاهزاده‌ها بود ولی «محمد بن‌سلمان» ولیعهد تصمیم گرفت که فرستاده رئیس‌جمهور فرانسه و سفیر این کشور با شاهزاده‌ها در یک نشست مشترک و با حضور رسمی سعودی‌ها دیدار کنند. با این حال، طرف فرانسوی بر دیدار جداگانه با شاهزاده ولید بن‌طلال و شاهزاده «متعب بن‌عبدالله»، که به‌تازگی آزاد شد، اصرار داشت که طرف سعودی همچنان با آن مخالفت کرد.

فرانسه جزو کشورهای اروپایی است که در پی آن‌ست که از سرنوشت شاهزاده‌های سعودی، که در اوایل نوامبر گذشته به اتهام فساد مالی بازداشت شده‌اند، اطلاع پیدا کند.

برخی از این شاهزاده‌ها همچنان هرگونه تفاهم و عقب‌نشینی از بخشی از دارایی‌های‌شان و اختصاص دادن آنها به حساب حکومت سعودی، که تابع دیوان پادشاهی و تحت نظارت بن‌سلمان است را رد می‌کنند.

شاهزاده بن‌طلال، که اردوگاه مخالفان با سازش را رهبری می‌کند و بر محاکمه علنی خود در ارتباط با اتهام‌‌های وارده اصرار می‌‌کند و خواستار آن شده است که تجار و شرکت‌های بین‌المللی در این دادگاه به‌عنوان شاهد احضار شوند تا مشخص شود که وی بیشتر ثروت هنگفت خود را در بازارها و از طریق سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی به‌دست آورده است.

با گذشت بیش از یک ماه از بازداشت این شاهزاده‌ها، ولیعهد سعودی خودش را در مخمصه واقعی می‌بیند، از یک‌سو او نمی‌تواند شاهزاده‌ها را محاکمه علنی کند و از طرفی دیگر، نمی‌‌تواند این بازداشت‌شده‌ها را بدون مصادره بخشی از دارایی‌ها و پول‌های‌شان آزاد کند؛ چرا که آزادی مساوی با تبرئه است.

علاوه بر این، ولیعهد سعودی نمی‌تواند این شاهزاده‌ها را برای مدت زیادی در بازداشتگاه نگه‌دارد، همچنان‌که این حکومت با مخالفانش این کار را می‌کند و آنها را برای مدت‌های طولانی به زندان می‌اندازد. ولی ماندن شاهزاده‌ها در بازداشت‌گاه خاندان پادشاهی سعودی را در مرحله انفجار قرار خواهد داد که تحت خفقان شدیدی قرار دارد و ممکن است این وضعیت به ظهور توطئه‌هایی منتهی شود اگر بن‌سلمان، ولیعهد این پرونده را با هزینه کمتر حل و فصل نکند.