ترامپ حمله جنگنده های ائتلاف آمریکایی به سوریه را قانونی خواند

دونالد ترامپ بار دیگر به صورت رسمی از حمله‌‎ جنگنده‌های ائتلاف موسوم به «ائتلاف جهانی ضد داعش» علیه ارتش سوریه دفاع کرد.

دونالد ترامپ روز دوشنبه در گزارش دوره‌ای به نمایندگان کنگره حمله جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی در سوریه علیه نیروهای سوریه را کاملا قانونی و مشروع و به عنوان بخشی از مأموریت «ائتلاف جهانی ضد داعش» به رهبری آمریکا عنوان کرد.

ترامپ با بیان اینکه از زمان آخرین گزارش دوره‌ای به کنگره، شمار حمله به ارتش سوریه و نیروهای حامی آن کاهش یافته افزود که حمله جنگنده‌های ائتلاف به ارتش سوریه و نیروهای حامی آن کاملا قانونی و به منظور مقابله با تهدیدها علیه نیروهای آمریکا و متحدانش است.

ائتلاف موسوم «ائتلاف جهانی ضد داعش» متشکل از 70 کشور است که مدعی مبارزه با گروه داعش در عراق و سوریه است. این ائتلاف در عراق در پشتیبانی از دولت عراق در عملیاتهای علیه داعش مشارکت هوایی داشت، اما در سوریه حضور آنها برخلاف خواست دولت سوریه و شورای امنیت سازمان ملل است.

جنگنده‌های ائتلاف آمریکا از زمان حضور خود در سوریه بارها مواضع ارتش سوریه و نیروهای ضدداعش را بمباران کردند؛ در شهریور ماه سال گذشته درپی بمباران مواضع داعش در اطراف فرودگاه دیرالزور نزدیک به 100 از نیروهای ارتش سوریه کشته شدند و خسارتهای فراوانی به تجهیزات نظامی ارتش سوریه وارد شد.

بنا به تازه‌ترین آمار «عملیات اراده سخت» یا ائتلاف جهانی ضد داعش، در حمله جنگنده‌های ائتلاف در سوریه و عراق از ماه نوامبر تاکنون، دست‌کم 801 غیرنظامی «به‌اشتباه» کشته شده‌اند.